Rozhovor s profesionálním řidičem
Dobrý den pane řidiči. Jsme rádi, že se Vás našemu sdružení povedlo zastavit. Tak co vaše doklady?
Jméno: Martin Petrov
Přezdívka : žížeň (kdysi)
věk : 44
bydliště : Blovice – Plzeň-jih
řidičský průkaz od kdy : nevím 1983 ???
První otázka je asi obligátní a to, od kdy jezdíš a co tě k tomuto povolání přivedlo?
asi od r. 1983 (oficiálně) auta, vždy jsem byl likvidátor a rozebírač aut (hihi) s kladívkem
a šroubovákem
Položím druhou, který tahač, resp. kterou značku preferuješ, nebo se ti s ní nejlépe jezdí?
jednoznačně MAN TGA-TGX
Za třetí, kolik tak kilometrů ročně najedeš?
asi 100-120 000km ( kdysi po revoluci i více)
Dále, které destinace máš nejraději?
Španělsko-Francie-Benelux
Jsou nějaké věci v této profesi, které tě omezují, nebo ti vysloveně vadí?
netolerance mezi „profesionály“ vůbec všeobecně, negativní pohled veřejnosti na tuto profesi (za vydatné podpory médií), svinstvo na silnicích, chování kontrolních orgánů (převážně bývalé vých. země )
Nejde se také nezeptat na pány kolegy za volantem. Jaké jsou tady tvoje zkušenosti?
Dobré i špatné, někdy vynikající, někdy děsivé, záleží v jaké části evropy se to „stane“
V zásadě platí –čím větší „divočina“ (východ-asie a pod.), tím více si lidé pomáhají, protože je to vynuceno místem a možnostmi (zdravte každého-nikdy nevíte, kdy ho budete potřebovat)
Co se ti na tvém povolání líbí nejvíce?
Někdy možnost zorganizovat si „svůj čas“ určitá nezávislost – svoboda, ze začátku poznávání nových zemí a lokalit (později rutina)
Každá práce se dělá za nějakou odměnu. jsi platově spokojený a myslíš si, že je tato práce dobře ohodnocená?
Nikdy jsem nebyl spokojen, současně se snažím být realista s vědomím, v jakém (špatném a svinském) stavu se nachází silniční nákladní doprava v CZ
Média obecně prezentují řidiče kamionů jako to nejhorší, co se na silnici pohybuje, jak to vidíš ty?
Pro média jsou problémy kamionů – lépe a pravdivěji řečeno – nákladních vozidel, velice vděčné téma podporující sledovanost, a o tu těmto médiím jde především.Tyto média si neuvědomují – nebo chcete-li, nechtějí vidět, že těmito „senzačními“ zprávami jen podporují nevraživost a nenávist mezi řidiči na našich silnicích-myslím tím řidiče osobních (malých-menších) vozidel a těch větších-nákladních-nesprávně řečených kamionů.
A co pokuty? Byly? A za co?
Ano byli nejvíce okolo let 1991-94 a to rychlá jízda
Kde nejraději tankuješ? (kvalita paliv, vybavení shopu , shell. agip….)
V CZ dnes obecně nelze věřit nikomu, ale dá se předpokládat, že firmy jako Shell, Benzina,OMV, a podobné nadnárodní společnosti, by měli mít kvalitu paliv prvotřídní, ne vždy je to pravda a palivo pochází od jednoho výrobce (aditiva do svých paliv si jednotlivé Fa. míchají sami – údajně)
Když dojde na nocleh, kde a jak se cítíš nejbezpečněji? A nebo vůbec, která parkoviště, truck stopy atd. jsou nejlepší a co by si doporučil svým kolegům?
Jednoznačně doporučuji osvětlená místa pod kamerami ( sice to není záruka bezpečí – ale lepší než nic) ideál je placený autohof (v DE) ale mnoho firem tyto „náklady“ odmítají proplácet…
Dále průmyslové zóny, apod., ti zkušenější mají už „svá místa“ kde se jim, třeba líbí, dá se poblíž nakoupit – vědí, že je tam bezpečno – v zásadě platí, že pokud má člověk „štěstí“ vykradou ho – jeho auto – apod. stejně v Praze, jako v Mnichově, nebo v Bruselu.
Myslíš si , že je v naší republice dostatek míst k vykonání odpočinku a to takovému aby se měl řidič kde osprchovat a dobře najíst?
V žádném případě – situace je v tomto v CZ katastrofální – obvzláště po 18 hodině a dále tak jako v Německu, Rakousku, Itálii. Ve Francii, Španělsku, Beneluxu, Anglii a severských zemích je situace o hodně lepší.
Stav našich silnic je všeobecně známý, přesto se zeptám: máš pocit, že se investuje dost z vybraných peněz za mýto do oprav a výstavby?
Ne, výběr mýta v žádném případě nestačí na pokrytí nutných oprav a rozšiřování silniční sítě
a nebo jsou ty peníze přerozděleny jinam než na silnice.
Proč jsi se stal členem Sdružení řidičů CZ?
Protože mi není jedno co si o mě, a o řidičích z povolání ostatní veřejnost myslí, chci alespoň trochu pomoci zlepšit situaci na našich silnicích a i povědomí veřejnosti o nás řidičích.
V poslední době je vidět zvýšený počet policejních kontrol se zaměřením právě na nákladní vozy a jejich řidiče. Jak často jsi kontrolován a jak by jsi porovnal zdejší kontroly s těmi od nás na západ?
Asi mám štěstí, ale kontrolován nejsem, ve zvýšené míře-přistup kontrolních orgánů je na západ od nás na mnohem profesionálnější úrovni.
Například v Německu se kontroluje za prvé, osvětlení a za druhé záznamy z tachografu. Je li vše v pořádku popřeje šťastnou cestu a jede se dál.
Oproti tomu v Čechách, pokud u těchto kontrolovaných bodů policista nic nenajde, většinou pokračuje tak dlouho, až najde něco, za co uloží pokutu.
Zeptám jak je tom řidič jestli že si chce koupit potraviny na třeba týdenní cestu. Je známo, že je řidič leckdy nucen si uvařit v nedůstojných podmínkách na parkovišti. Jaké jsou možnosti, dá se někde zaparkovat u supermarketu, aniž by řidič porušil nějaký paragraf silničního zákona a mohl si nakoupit vše nutné?
Nákup potravin je v Čechách velice obtížný. Všude tam, kde by to bylo možné, jsou zákazy vjezdu nebo zastavení. Jedná se i o místa, kde se to zdá zbytečné, protože tam nehrozí nějaké omezení provozu nebo jeho bezpečnosti. Tyto místa jsou ostře střeženy policisty a strážníky, protože je jasné, že se najde nějaký ten řidič, co tam zastaví aby si nakoupil základní potraviny na cestu. Po nákupu si tak ještě někdy uhradí pokutu a pokračuje v práci.
Podepsal jsi petici proti přetěžování nákladních vozidel. Jaký je tvůj názor na monopolní vysokorychlostní vážení a přenesení odpovědnosti z beder řidiče na ty ostatní jako jsou majitelé, spedice, odesílatel…..
Ano podepsal, protože znám z vlastní dlouholeté zkušenosti situace, konkrétně sklápěcích vozidel v CZ a jejich situace na dopravním trhu. Cenová politika při převozu, je v naší zemi nehorázně pokřivena a řidič je přímo v situaci skoro otroka, nese veškerá rizika, a na vše doplácí i ztrátou zaměstnání a řidičského průkazu. Zatím co si majitelé firem a spedic mnou ruce, pokud má být i v tomto sektoru nákladní dopravy nastolena aspoň zdánlivá spravedlnost, musí být z řidiče, jako takového, sňata veškerá odpovědnost za přeložený vůz a tyto sankce musí nést ten, kdo „dovolil“ takto vůz naložit a vypustil ho přetížený na silniční síť, zpravidla to jsou místa jednotlivých nakládek….
Děkujem za rozhovor
Odpovědi nejsou upraveny z důvody zachování autentičnosti
Nejnovější komentáře