Krádežím v dopravě a logistice se daří. Proč? Nesdílíme informace.
Krádežím v dopravě a logistice se daří. Proč? Nesdílíme informace.
Ve společnosti je bohužel hluboko zakořeněn zvyk, že důležité informace se nesdílejí. A to i přesto, že v mnoha případech by takové sdílení informací přineslo minimalizaci škod, byly by ochráněny lidské životy, majetek a přepravované zboží nebo materiál.
V oboru silniční nákladní dopravy a logistiky k takovému sdílení informací dochází buďto v rámci svazů a organizací, ve kterých jste členy, nebo pomocí registrace na konkrétní webové stránce. Pokud se však nechcete zaregistrovat a nechcete ani vstoupit do žádného profesního svazu či organizace, důležité informace se nedozvíte. Bohužel, je stále častěji možné se setkat s krádežemi pohonných hmot a loupežnými přepadeními nákladních vozidel, která přepravují zboží vysoké hodnoty. Získat informace o tom, kde se tak děje, které státy, oblasti a města se v tomto směru potýkají se zvýšenou kriminalitou, však není vůbec jednoduché. A to i přesto, že žijeme v době nejmodernějších informačních technologií.
Kdo má hlavní podíl na takové neinformovanosti? Nejspíš všichni ti, kteří se dopravní a logistickou činností zabývají. Neblahé důsledky jsou odrazem nespolupráce všech zainteresovaných.
Nedávno jsem navštívil webové stránky jedné organizace, která sdružuje autodopravce v ČR, kde mě zaujal nadpis článku, který se věnoval zvýšeným krádežím a loupežným přepadením nákladních vozidel. Nebylo pro mě překvapením, že si článek mohou přečíst pouze členové organizace. Překvapila mě však neochota sdílet tak důležitou informační hodnotu s odbornou i laickou veřejností.
Podobně se k informovanosti staví nejenom dopravní organizace a svazy, ale také mnoho dalších firem, kterých se doprava a logistika ať už přímo či nepřímo týká. Jsou to např. pojišťovny, leasingové společnosti, logistické a dopravní svazy. Nelze se poté divit, že škody způsobené krádežemi a loupežnými přepadeními vozidel se pohybují v řádech miliard. V rámci Evropské unie existují všemožné programy včasného varování, ale ani jeden program či webová stránka, která by se věnovala tomuto tématu, a pokud ano, tak není přístupná všem. Vypadá to, jako by neměl nikdo o tyto informace zájem, a přitom právě prevence a sdílení takových informací může všem značně pomoci.
Pozitivní v tomto směru je, že se začíná tomuto neblahému problému konečně věnovat větší pozornost, jak nasvědčuje právě skončená konference pořádaná společností Trans.eu, což je v současnosti pravděpodobně nejaktivnější společnost, která se komunikaci týkající se této problematiky věnuje.
Bude jistě zajímavé, jaké výstupy a informace z této konference budou předány široké odborné i laické veřejnosti. Může se zdát, že laická veřejnost nemá a nebude mít o takové informace zájem, ale opak je pravdou. Mnoho matek, manželek a partnerek bude moci případně předat cenné informace profesionálním řidičům, kteří jsou na pracovních cestách nebo dlouhodobě pracují na území EU a mají omezené možnosti přístupu k informacím. Pokud se ovšem takové informace opět nedostanou pouze do placených a uzamčených sekcí jednotlivých webových portálů, jak bylo zmíněno výše. A jsou to právě profesionální řidiči, kterých se to týká nejvíce.
Je rovněž velmi důležité si uvědomit, že v rámci různých konferencí a odborných skupin se předávají důležité informace vrcholným manažerům dopravních a logistických firem, ale jak ukazuje praxe, málokdy se dostanou až k nejdůležitějšímu článku v logistickém řetězci ‒ profesionálním řidičům. A jsou to právě oni, kterých se to týká v první řadě, a mnohdy jen oni můžou v konečném důsledku svým chováním a přístupem ovlivnit minimalizování škod na vozidlech a přepravovaném zboží, které se stává terčem trestné činnosti při přepravě po celé Evropě.
Proto je otevřený přístup k informacím a jejich sdílení jedinou možností, jak minimalizovat škody a způsobované ztráty. Tomu se však musíme teprve naučit.
Informace, která z pohledu jednoho nemusí být vůbec důležitá, může mít pro druhého cenu nejvyšší – cenu lidského života. Sdílení alespoň některých informací u takových témat jako je zvýšená kriminální činnost v dopravě a logistice povede přímo, či nepřímo k minimalizaci škod. A to by mělo být hlavní cílem pro všechny. V neposlední řadě se musíme zbavit předsudku, že na profesionálních řidičích až tak nezáleží, jak ukazuje v mnoha směrech současný celospolečenský přístup. Teprve pak bude možné snižovat nejen finanční, ale i materiální škody, ale zejména škody způsobené profesionálním řidičům na jejich zdraví. A nejsou to vůbec malé škody ‒ v současnosti se pohybují v řádech miliard EUR.
Ve spolupráci s www.proridice.eu napsal PH
Nejnovější komentáře