Řidiči chcete tu změnu?
Vážení profesionální řidiči,
myslíme si, že pokud budeme plakat, že máme málo peněz za naši práci, tak prostě neuspějeme, protože odpovědí nám bude, že mzdy jsou tržní a ať jdeme pracovat tam, kde nám zaplatí dle našich představ.
Jelikož nám nikdo jiný nepomůže, tak by se měli sami řidiči snažit tlačit na zákonodárce, a to ve smyslu nemožnosti si přivydělat, nemožnosti pracovat v oboru nad rámec nařízení EU č. 561/2006, nemožnosti mít na pracovní pozici řidič živnostenský list (tady se nejedná o klasickou autodopravu), atd.
Takže dobře, máme tyto trapné mzdy, ale zákonodárci by nám měli umožnit pracovat, pokud chceme a práci si seženeme, nebo zajistit adekvátní mzdu k povaze profese řidiče profesionála a my samozřejmě budeme dodržovat „561/2006“.
Jak si máme přivydělat, když ani v době odpočinku nemůžeme podnikat nebo provozovat druhý pracovní poměr, či dokonce řídit nad rámec „561/2006“, což mi bylo potvrzeno parlamentním institutem. Ovšem prakticky všechny ostatní pracovní profese mohou. Myslíme si, že každý řidič, který by chtěl něco změnit na výše uvedené skutečnosti, by si měl najít „svého“ poslance, senátora a požadovat na něm legislativní změnu ve smyslu článku uvedeného na FB sdruzeniridicu.cz dne 3.1.2015 (Diskriminace pracovní profese), popřípadě odpovědi na otázky, které jsou zde v příloze. Pokud chceme něco změnit, je nutné jít a bušit a bušit na dveře, které potřebujeme, aby se otevřely. Pojďme tedy bouchat na ony dveře, ať se přinejmenším pootevřou a rozpoutá se alespoň veřejná diskuze, nejlépe v médiích celostátního rozsahu.
V příloze jsou otázky pro poslance a senátory, dokument stačí jen upravit, doplnit Vaše kontaktní údaje a odeslat na adresu nebo e-mail Vašeho zástupce ve sněmovně či senátu.
Seznam poslanců PSP:
http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=192
Seznam senátorů:
http://www.senat.cz/senatori/index.php?lng=cz&ke_dni=19.04.2015&O=10&par_2=2
Odkaz na článek Diskriminace pracovní profese:
http://portal.proridice.eu/index.php/the-news/340-idii-z-povolani-jsou-diskriminovani
Otázky pro poslance a senátory:
http://sdruzeni.proridice.eu/dokumenty/Otazky2015.doc
Zde jsou vypsané otázky na poslance a senátory:
Paní poslankyně, pane poslanče, paní senátorko, pane senátore
1. Co uděláte proto, aby profese řidiče z povolání měla stejná práva jako ostatní pracovní profese, a to zejména ve smyslu:
když stát profesionálním řidičům neumožňuje mít na tuto profesi živnostenský list nabízí se otázka, jak toto řidičům kompenzovat. Stát by toto měl zohlednit jistou kompenzací.
Když řidiči musí dodržovat nařízení č. 561/2006 EU, zejména pak dobu odpočinku, a to jak tzv. devítky či jedenáctky (v hodinách), tak i povinné týdenní odpočinky a dle vyjádření z parlamentního institutu (únor 2015) v této době nemohou de facto (i když de iure ano) vykonávat vedlejší zaměstnání nebo vlastní jinou živnost jako OSVČ. Proč je kompenzována u jistých politických funkcí nebo pracovních pozic ve státní správě výše příjmu právě proto, že nelze v těchto pozicích podnikat, ale u profesionálních řidičů tomu tak není? Proč řidiči nemají stejná práva v právním státě?
2. Co uděláte proto, aby se získání řidičského průkazu skupiny CE, D a DE vrátilo k původnímu systému, kdy pro získání skupiny E byla nutná praxe v řízení vozidel o váze nad 7,5 tuny alespoň rok, tj. mít praxi alespoň jedno zimní období a taktéž, aby toto platilo i pro získání skupiny D, aby řidič, než půjde vozit lidi, měl alespoň rok praxi s těžkými vozy a ne, jak je tomu dnes, kdy stačí mít skupinu B a z ní získat skupinu D. „Je to postavené na hlavu.“
Právě řidiči autobusů by měli mít jednoznačně praxi s řízením těžších vozů. Vždyť prakticky u jakékoli profese, kde jde o zdraví a životy občanů se vyžaduje praxe a erudice (strojvůdci, piloti, lékaři, letečtí dispečeři…). Jde o životy a zdraví občanů!
Když mohou čeští poslanci v Evropském parlamentu iniciovat ukončení letního a zimního času, což je rozumné, ale ne život ohrožující, proč by nemohli v EP iniciovat původní systém k získání výše uvedených skupin v ŘP, který byl logický a smysluplný, kdy získání těchto skupin ve „špatných rukou“ může mít za následek životy a zdraví občanů! Jen v lednu 2015 se v ČR stalo 159 nehod autobusů a necelých 1500 nehod kamiónů.
Myslím, že by nebylo od věci podívat se na příjmy nejbližší profese, a to je strojvůdce, kdy ovšem strojvůdce nemusí řešit zimní období v souvislosti se stavem vozovky a následnými smyky, které můžou být životy a zdraví ohrožující, nemusí řešit přechody pro chodce, kdy i pětikilometrová rychlost autobusu může být naprosto fatální, protože starší cestující při prudkém zabrzdění mohou upadnou a zranit se nebo dokonce zemřít v důsledku pádu ve voze (někteří chodci doslova s radostí skáčou před vůz na přechod pro chodce). Pak je řidiči pouze lakonicky sděleno „měl jste předvídat“! Předvídá strojvůdce např. sebevraha, či srnu?
Zde je třeba si uvědomit mimo jiné tu obrovskou odpovědnost řidiče autobusů, či kamiónů.
Proč mají profesionální řidiči daleko nejdražší odpovědnostní pojistku (kategorie A) a přitom mají mzdy na úrovni uklízeček (jistě prominou), no proto, že pojišťovny vědí o nesmírném riziku tohoto povolání. A poslanci parlamentu ČR a europoslanci při jejich vzdělání toto nevědí?
3. Co uděláte proto, aby řidiči z povolání nákladních aut byli primárně placeni za práci, kterou mají stanovenou v pracovní smlouvě, tj. pracovní pozice řidič a ne za to, kolik převezou tun, či kolik ujedou kilometrů, jak je toto obecně známo i když je toto zakázáno nařízením č.561/2006 EU. Důkazy jsou k mání.
4. Co uděláte, aby se naplnily slova pana Babiše, že každý je odpovědný sám za sebe, že ať nečeká, že ho bude stát vodit za ručičku a starat se o něj, že ať se každý co nejlépe postará o sebe a připraví se na důchod. Otázka zní, jak se tedy má o sebe starat profesionální řidič, když ve svém oboru nemůže pracovat tak, aby si byl schopen na ten důchod našetřit, protože jak je známo, řidič nemůže pracovat nad rámec povolené doby stanovené nařízením č.561/2006 EU a mzdy jsou tak nízké, že z nich prostě nelze na důchod šetřit a v době odpočinku dle sdělení parlamentního institutu pracovat nesmí!
Znovu připomínám, tady se nejedná jen o to, že výše našich mezd je naprosto tristní, ale o to, že nemáme právo na živnost v oboru a není nám to ze strany státu vynahrazováno a také, že si nemůžeme oficiálně vydělat mimo naše zaměstnání, i když si tu práci sami seženeme, zajistíme, a to nejen v oblasti naší profese (viz uvedeno výše).
V normálním právním státě by to mělo fungovat tak, že by se mělo jasně říci: „My ti zakazujeme mít živnost na tvou profesi a také chceme, abys v době odpočinku odpočíval, protože tě chceme odpočinutého, vyspaného, bez stressu a v pohodě, neboť víme, že máš odpovědnost za životy a zdraví občanů, a proto ti zajišťujeme zákonem, vyhláškou či vládním nařízením adekvátní mzdu, což činí za základní měsíční hodiny celostátní oficiální průměr.“
Jméno a příjmení:
Adresa / e-mail :
Telefon :
Nejnovější komentáře