Přeprava sypkých materiálů
Přeprava sypkých materiálů
Přepravovat sypké materiály nemusí být tak jednoduché jak se zdá. Tedy jednodušší přeprava z pohledu nakládky a vykládky zřejmě neexistuje, nicméně v rovině nápravových tlaků, rozložení hmotnosti na vozidle jde bezpochyby o nejrizikovější náklad. Takový náklad s sebou nese značná rizika. Úskalí se skýtá v upevnění nákladu, v leckdy nemožném zvážení nákladu a o nápravové váhy na nakládce zavadíme zřídka.
Zatímco paletované zboží musíme zabezpečit proti pohybu (§ 52 zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v platném znění, dále § 15, odst. 11 Vyhlášky č. 341/2002 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích), musíme správně rozložit váhu tak, abychom nepřekročili povolenou hmotnost na nápravu, sypké materiály takto nezabezpečíme. Zákon 361/2000 Sb. přímo počítá s působením sil na náklad (setrvačná, odstředivá, hmotnostní síla) a proto právě vyžaduje správné zabezpečení. S pohybem sypkých materiálů zřejmě nikdo nepočítá, jinak by nemohli být řidiči postihováni za nedodržení hmotnosti na nápravu.
Právě pohybem volně ložených látek na ložné ploše vozidel se zabývala Zkušební laboratoř Excolo s.r.o z Chebu. Tyto testy jasně prokázaly pohyb materiálu při jízdě. Nákladní vozidlo působí na náklad změnami rychlosti (brzdění, rozjezdy), změnami směru a vibracemi (chod motoru, přejezdy nerovností apod.). Tyto skutečnosti nemůže řidič ovlivnit. Nemůže tedy ovlivnit chování nákladu. Přesto je odpovědný za správné rozložení váhy. Navrhují tedy rozdělení sypkých substrátu do čtyř tříd podle jejich fyzikálních vlastností a podle nich postupovat při represích proti řidiči a dopravci.
V první skupině se nacházejí substráty práškové, jemnozrnné a granulované s velikostí zrn až
V druhé skupině jsou střednězrnné a granulované substráty o velikosti zrn 10 až
Není tedy možné zabránit pohybu materiálu a tím předejít přetížení náprav, přesto jsou řidiči postihování i za tak banální překročení zatížení náprav, kterým je po odečtení tolerancí
Za sdružení řidičů sepsal Petr Vysoký
Nejnovější komentáře