Noční rozhovor s řidičem
Noční rozhovor s řidičem
Profesionální řidič, člen Sdružení řidičů Jindřich Novák, vítěz soutěže Vzorný řidič.
Jak jsi začínal s profesí řidič?
Každý někde začínal, já jsem začínal ve firmě Silnice Nepomuk s autem Š-706 MTS.
Jaké byly tvoje první začátky s kamionem?
Nastoupil jsem do dopravní firmy a jako svobodný jsem „vyfasoval“ noční spoje, vozil jsem poštu a „sběrky“. Na začátky to bylo ideální, v noci nebyl žádný provoz, tak jsem jezdil v klidu. A do dneška jsem u toho zůstal.
Byly i nějaké ťukance? Ono jak se říká, kdo „neboural“ nestal se řidičem. Bylo i něco vážnějšího?
Vážnějšího naštěstí nebylo nic, jen drobné ťukance, nejvíce se zvěří, protože jezdím většinou v noci.
Co osobní život? Co přátelé, kamarádi, přítelkyně?
Přítelkyně zatím není a opravdových přátel mám několik. Mám také výborné sousedy, je to jako moje rodina. Když se po noční v poledne probudím, už někdo klepe na dveře a najednou mám na stole teplý oběd, pak kafíčko a štrůdlíček. Prostě mám ve svém životě lidi, na které se mohu vždy spolehnout a vím, že mi vždy, pokud bych potřeboval, pomohou. Takových lidí dnes už moc není. Jinak mám i syna, kterého se snažím naučit vše, co o autech znám a vím.
Kudy vedou trasy tvého kamionu, resp. kde se nejčastěji pohybuješ?
Nyní jezdím poštu hlavně pro DHL do Rakouska. Dříve jsem jezdil jen po vnitru a také jsem vozil balíkovou přepravu.
Jezdíš přetížený, nebo jste tlačeni k přetěžování kamionu?
Přetěžování se mě netýká, vozím poštu, nejedná se o těžké věci. Ale vím, že „venku“ moc přetížených vozidel není.
Jak si to vysvětluješ. V unii je vše ok a v čechách jezdí vozidla přetížená?
Je to zřejmě kontrolou na silnici a zákony, venku nese odpovědnost i odesílatel, a ten nedovolí odjet z jeho areálu přetížený.
Jaké značky vozidel jsi už při řízení vystřídal?
Tak aut to je mnoho, ani nevím, zda si na všechny vzpomenu, byly to: Praga V3S, S5, Trambus, Mates (Liaz706), T-148, 815, Liaz, Scania a nyní Daf 105.
Vím o tobě, že máš oblibu osobních vozidel značky BMW?
Ano, na tuto značku nedám dopustit, je to prostě záliba či posedlost
asi na celý život. Svého miláčka BMV si udržuji, aby mi sloužil ještě v důchodu. Někdo si pořizuje stále novější mobily, já si udržuji svoje „bávo“.
Které vozidlo ti nejvíce přirostlo k srdci?
Tak vede Scania, a hlavně můj osobáček BMW.
Jak a kde jezdíš nejraději?
Nemám vyloženě nějakou trasu oblíbenou, pouze jezdím raději v noci, než přes den. Jsem takový noční pták. Cesty jsou volnější a je taková klidná pohoda.
Co zaměstnavatel? Plat, sociální zázemí?
Jezdím u plzeňské firmy již nějaký pátek. A situace? Někdy je to dobré, někdy je to horší a jak se říká hovorově: „všude je chleba o dvou kůrkách“.
Co tě přivedlo do Sdružení řidičů CZ?
Vzhledem k tomu, že nejsem velkým kamarádem s počítači, tak jsem se o sdružení řidičů dozvěděl díky mému kamarádovi, který mě, počítačového laika informoval o novinkách v zákonech a nařízeních.
I díky němu jsem se seznámil s Romanem Šotolou z firmy Centrum dopravního vzdělání s.r.o., který mě detailně vysvětlil používání toho složitého zařízení, jakým je digitální tachograf. I díky tomu, mám svoji kartu řidiče bez přestupků, a proto jsem se rozhodl podpořit organizaci řidičů, pro kterou tito dva vyvíjí svoji činnost tím, že se snaží zlepšovat informovanost řidičů.
A jsme i u toho, že jsi obsadil první místo v soutěži Vzorný řidič?
Ano, díky tomu, že jsem byl výborně proškolen, vím, jak si řádně vést záznamy v digitálním tachografu, a dodržovat nařízení 561/2006. V nultém ročníku soutěže jsem obsadil druhé místo a jako cenu jsem dostal program do počítače Tagra Trucker, který načte kartu řidiče a ukáže mi, zda mám nějaké přestupky či mám vše v pořádku. Hned tedy vidím, jak jezdím, a že mám vše v pořádku. Nemám tedy strach, když vidím na silnici hlídku Policie či Celní správy. Vím, že mám vše v pořádku.
Proto bych i tento program, který nabízí i Sdružení řidičů doporučil všem řidičům.
Jaké máš informace od ostatních řidičů, co se týká dodržování přestávek a ovládání digitálního tachografu?
Vím, že mnoho řidičů má problémy s tachografy, je to složité zařízení a i nařízení 561/2006 je celkem dost složité a mezi řidiči koluje mnoho zaručených přesných návodů, jak se to má dělat. Dnes už vím, že nemůžu dát na „zaručeně správné informace“, které mi někdo řekne na parkovišti. Já mám tu výhodu, že vím, kam se obrátit s dotazem, a vím, že dostanu zaručeně správnou informaci. Každý řidič by si měl svoji kartu řidiče hlídat a řádně dodržovat doby řízení a přestávky, neboť pokud si to nebude hlídat, může se stát, že přijde o řidičák a tím i o práci a peníze.
Děkujeme za rozhovor a ještě poslední otázka. Kolik kilometrů ročně najedeš?
Ročně jsem to nepočítal, měsíčně dle práce je to zhruba 12 tisíc. kilometrů.
Přeji ti všechny ty další kilometry bez nehody a děkuji za rozhovor a čas při něm strávený.
Nejnovější komentáře