Kamarádi řidiči ..

Články pro řidiče

Kamarádi řidiči ..

Kamarádi řidiči,

 po zveřejnění tzv. otázek pro zákonodárce (FB 19.4.2015) lze konstatovat, že mnoho z vás nepochopilo, oč tady jde. Mnozí z vás to komentují, že přece nebudou dělat druhou práci, aby si přivydělali, že jsou rádi, že vůbec mohou být s rodinou. ANO, o to tady jde, že nechceme dělat druhou práci, kterou ani ze zákona dělat nemůžeme, ale že kdo si tedy chce vydělat alespoň na život střední třídy, která vlastně u nás neexistuje, tak prostě tu druhou práci dělat musí, protože mzda profesionálního řidiče jako taková je naprosto tristní. Uvědomujete si, že my jsme vlastně jediná pracovní profese, která je trestaná za práci přes čas? A to jak bodově, tak i citelně finančně!

 

 Tady jde o to, abychom byli zaplaceni v základu tak, že by mělo být zohledněno, že si nemůžeme přivydělat v druhém zaměstnání nebo jako OSVČ.

Momentálně probíhá diskuze na FB ohledně rychlosti kamiónů, předjíždění, zákazu předjíždění kamiónů zákonodárci, atd. Všimněte si, prosím, některých vašich názorů, které jsou občas velmi scestné. Mimo jiné právě proto, že jste většinou placeni od ujetých km nebo přepravených tun, tak se snažíte ujet co nejvíce za co nejkratší dobu! A tady je ten háček. Apelujme na zákonodárce, ať se dodržuje zákon a řidiči ať jsou zcela průhledně a jednoznačně placeni od hodiny a tato sazba ať odpovídá tomu, že nemůžeme pracovat nad rámec 561/2006!  

 PROTOŽE:

Řidič nebude motivován jezdit tzv. nadoraz.

Řidič nebude ve stresu, že neujede tolik či tolik km, aby měl vůbec výplatu jakž-takž.

Řidič nebude ve stresu, že nepřepraví x tun, aby měl vůbec výplatu jakž-takž.

Řidič se v koloně nebo zácpě bude chovat klidně (maximálně se bude trochu stresovat ohledně povinné přestávky…).

Řidič se nebude snažit nesmyslně předjíždět, když jeden pojede 84 km/h a druhý 87 km/h.

Řidič v zimních měsících bude jezdit uváženě dle stavu a povahy vozovky a nebude riskovat,

protože když by neujel kilometry, tak by nebyla ani solidní výplata.

Řidič pojede tzv. defenzívně, což je způsob jízdy, po kterém volají všichni. Atd.

Já jsem odešel jezdit z autobusu zpět na kamión, a to pouze z jednoho jediného důvodu, opravdu jsem se nemohl uživit. Nikdy jsem neměl tak málo peněz za to, že jsem denně jednou nohou v  kriminále, že denně přepravím stovky lidí. A někteří z těchto lidí si samozřejmě musí „léčit“ své mindráky na řidičích, stěžovat si na nesmysly, atd. (Jak já tady závidím strojvůdcům)!

Mám ale štěstí a jsem skutečně placen od hodiny a dokonce skoro i jakž-takž, takže když mě potkáte, tak skutečně jezdím defenzívně, nikam nespěchám, hlavní je dojet OK! A to mám pod zadkem skutečně 42 t denně v režimu ADR.

Nechci se znovu opakovat, ale myslím si, že je skutečně nutné rozpoutat veřejnou diskuzi na toto téma (možná by i něco docvaklo řidičům osobáků a dívali by se na nás jinak).

Proto prosím, kdo má možnost a má kontakty, tak se pokuste zveřejnit toto téma. Jak článek z 3.1.2015 na FB (Diskriminace pracovní profese), tak i „Otázky na zákonodárce“ (FB 19.4.2015) a tento apel. Klidně v jakémkoli médiu: noviny, nejlépe celostátní, TV – kterákoli a rozhlas také kterýkoli. Pokud budeme jen nadávat na parkovištích a věšet vestičky na zrcátka, tak se nic nezmění.

Také by možná nebylo od věci skutečně dodržovat předpisy, zejména jednu značku: B13 (zákaz vjezdu vozidel, jejíchž hmotnost přesahuje vyznačenou mez).

Je to značka, která je i na jedničkových cestách kolikrát s takovou označenou tonáží, že cesty jsou pro kamióny prakticky nepoužitelné a dodatková tabulka, kde je stanoveno že jediné vozidlo může mít xx tun, je stejně ve skutečností nesmysl, protože i jediné vozidlo mnohdy váží jednoznačně víc. Nač mi je dodatková tabulka pro hmotnost jediného vozidla, např. 27 tun, když vážím 42 tun.

 Skutečně by se republika zastavila a možná by už konečně někdo vyslyšel naše argumenty! A navíc bychom nestávkovali, neblokovali, pouze bychom dodržovali předpisy a nikdo, nikdo by vás nemohl donutit porušit tuto značku. Žádný váš šéf, žádný dispečer! Nehledě na to, že je to značka zákazová s citelnou ztrátou bodů!

Chtělo by se asi zeptat pana policejního prezidenta, že když se poměrně často a striktně kontroluje dodržování doby řízení a přestávek, proč se také takto striktně nekontroluje právě výše uvedená značka B13? Vždyť stále slýcháváme, že až 50 % mostů je v ČR za hranici životnosti a jsou v kritickém stavu! Proč se má nakoupit sto vah za 450 miliónů pro kamióny (FB 22.4.2015), když každý cca třetí most na jedničkové silnici má tonážní omezení vjezdu. Nevím, nerozumím tomu… Je pravda, že mám jen střední vzdělání.

 Také by mne zajímalo, proč různé státní instituce a nejen státní, ale i instituce, které mají co mluvit do dopravy jako takové, se ptají na názory ohledně řidičů a dopravy pouze ČESMADu. Vždyť ČESMAD je sdružení dopravců! Tato instituce bude vždy proti řidičům, ta bude hájit vždy jen zájmy dopravců, čili zaměstnavatelů. Proč se výše uvedené instituce nezeptají praktiků, proč nejsou zváni k různým jednáním zástupci řidičů, kteří mají praxi Vždyť člověk, který pouze sedí o stolu nemůže mít relevantní názor, pokud není také praktik.

A mimo jiné, je to právě ČESMAD, který se snaží řidiče doslova uštvat! Je to právě ČESMAD, který stresuje řidiče a nutí je „jezdit přes kolečko“. Proč? Protože to jsou zaměstnavatelé a čím více ujetých kilometrů a čím více přepravených tun, tím větší zisk.

 Zákonodárci by se měli také zajímat, z čeho se skládá mzda řidiče kamiónů. Možná by byli překvapeni a „rozsvítilo“ by se jim v hlavě a došlo by jim, že je to jedna z věcí, která by mohla přispět k bezpečnosti a plynulosti provozu. Když naší zákonodárci chtějí jezdit na dálnicích 150 km/h a odkazují se na Německo, také by se mohli podívat na mzdy a skladbu mezd v Německu u profesionálních řidičů. A v souvislosti s množstvím kamiónů na českých silnicích by to určitě nebyla zanedbatelná věc, která by mohla přispět k bezpečnosti na silnicích.

Jestliže má řidič v Německu na hodinu 8,5 €, tak se ptám, jak jsou rozdílné životní náklady v Německu oproti Česku? Možná by se někdo divil.

Závěrem je třeba říci, že by měli diskutovat jak vzdělaní odborníci na dopravu, tak i lidé z praxe a ne jen jednostranně něco vymýšlet a nařizovat. Vždyť i profesionální řidiči mají zájem na snížení nehodovosti a zvýšení plynulosti dopravy v ČR. 

Přeji šťastnou cestu kolečky dolů…