Česká kalamita. Kamiony a hora tupců za volantem ….
Česká kalamita. Kamiony a hora tupců za volantem ….
Nedá mi to a prostě musím reagovat na článek pana Miloslava Lubase http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/m … emid=11589.V jednom má pan Lubas pravdu. Myslím že si to ani neuvědomuje, ale přesně popsal problém dnešní autodopravy. Řidiče popisuje jako bodrého strejdu, což se dá volně přeložit jako blbce se zbytky selského rozumu. Jeho zaměstnavatele nazval přímo blbcem a sadistou. To ale není až tak přesné, blbec a sadista to určitě nebude, naopak je to velmi mazaný pán.
Zpátky k řidiči. Vraťme se o několik let nazpátek, kdy bylo povolání řidiče kamionu postaveno trochu výše ve společenském žebříčku a každý „kamioňák“ byl obdivován za svou těžkou a poctivou práci. Profík, který byl hrdý na své povolání a hrdě se k němu hlásil. Profík, který se snažil být spravedlivý a poctivý. Profík, který žil svou prací a svým kamionem. Profík, který soutěžil o titul „Milion kilometrů bez nehody“ a podobné akce mu byly výzvou a případné získání odznaku větší pochvalou jeho práce než nějaká ta koruna navíc k výplatě. Zní to jako pohádka či sci-fi, takový býval nezkažený svět nákladní autodopravy. Tito lidé už dávno neřídí své kamiony. Pokud nejsou v důchodu, odešli z této profese se znechucením do jiných oborů.
Takových článků jako napsal pan Lubas bude pořád jen přibývat. Zvykněte si. Zvykněte si na rozsekané kamiony za jakéhokoliv počasí. Zvykněte si na opilé řidiče. Zvykněte si na nevyspalé řidiče, kteří jedou 30 hodin bez přestávky. Zvykněte si na přeložené kamiony o několik desítek tun. Zvykněte si na páchnoucí individua ve vytahaných teplácích blokující silnici vysypaným nákladem. Lepší to už nebude.
Proč k tomu došlo? Profesionální řidiči jsou nepohodlní a jsou takřka vyhnáni z kabin tahačů. Proč? Profesionál chce dodržovat předpisy, nařízení a zákony. Profesionál chce včas výplatu, diety. Profesionál chce dodržovat odpočinky, povolené váhové limity. To se dnes moc nenosí. Profesionál stojí zaměstnavatele peníze. Ne na výplatách a dietách. On totiž méně vydělá. Méně jezdí, méně naloží, méně přiveze a ještě ke všemu chce výplatu oficiálně přiznanou v nějaké rozumné výši. To už je vrchol, co si dnes takový řidič vymyslí.
Kdo tedy jezdí s kamionem? Netroufám to pojmenovat, abych někoho neurazil. Troufnu si to však popsat. Z čista-jasna se rozhodnu, že budu řídit kamion. S přihláškou do autoškoly skočím k doktorce pro potvrzení s balíkem kávy, kde dostanu kontakt na psychologické vyšetření . To zvládnu, maximálně mi někdo poradí, co mám vyplnit do IQ testu. Zajdu potom do autoškoly a zaplatím si kurz v řízení nákladního auta a profesní školení řidiče nákladního auta. Nevím jestli jsem natolik inteligentní, abych složil zkoušky. Podplatím tedy zkušebního komisaře přímo přes instruktora autoškoly. Hurá, mám řidičák. Můžu se jít konečně flákat za volant. Seženu si tedy práci. Po všech těch školeních jsem možná na chvilku přesvědčen o tom, že budu dobrý a profesionální řidič jako byl můj strejda. Při několikátém příjmacím pohovoru vidím zděšení v očích budoucího zaměstnavatele přerušující můj krátký monolog o slušném vše dodržujícím řidiči. Dospívám k názoru, že tudy cesta nevede. Tak trochu slevím ze svých představ. Občas tedy něco poruším, ale jen trochu. Hurá jsem přijat. Jezdím, nespím, jezdím a zase nespím, protože musíš tam přijet včas, jinak se zboří svět atd. Měsíc jezdím a nespím, překládám, plním všemožná přání šéfa. Hurá mám první výplatu. Roztrhnu výplatní pytlíček a nestačím se divit. Za měsíc nevyspání dostanu nádherných a pohádkových 16 000 Kč a aby se neřeklo, výplatní pásku mám napsanou na základní mzdu 8 600 Kč brutto. Super. Ale co, hlavně že mám nový kamion se spoustou světel a krásnou metalízou. Třeba mi příští měsíc přidá. Přidá – práci, tuny, pokuty. Nakonec ještě kopanec do …, když se mi to nelíbí, mám vypadnout. Tak jsem tedy vypadl. Mohl jsem být dobrý řidič, jako můj strejda. Na moje místo se dostal jiný. Bude z něho profesionál? Asi ne, to se totiž dneska nevyplácí.¨
Zvykněme si tedy na řidiče kamionu. Jsou přesně takoví, jaké je chtějí mít majitelé kamionů, zaměstnavatelé. Takže až uvidíte kamion ve škarpě, oddychněte si, že neležíte pod ním. Příště tolik štěstí mít nemusíte. Možná potkáte mého nástupce, který se snaží být dobrým řidičem, více však výhodným zaměstnancem pro šéfa a jeho kreditku.
Omlouvám se všem slušným řidičům, bojujícím své malé soukromé války, kterých jsem se možná trochu dotknul. Každý, kdo se postaví za svá práva si zaslouží obdiv a podporu všech ostatních.
Petr Vysoký
Nejnovější komentáře