AXA – rychlost na kolečku

Články pro řidiče

AXA – rychlost na kolečku

Pokuta za rychlost na kolečku

Připravili jsme pro Vás sérii článků, ve kterých zmíníme reálné problémy řidičů, k nimž se vyjádří náš partner, poskytovatel Pojištění právní asistence společnost AXA ASSISTANCE CZ, s.r.o.. Dozvíme se, co pro své klienty podnikne, jakým způsobem pomůže a co vše bude potřebovat k úspěšnému vyřešení případu. V dnešním článku se zaměříme na případ, kdy byl řidič pokutován za přestupek překročení rychlosti zjištěném ze záznamového zařízení nákladního automobilu. Více ze stránek Sdružení řidičů CZ o.s.  http://www.proridice.eu


Dobrý den, před několika dny jsem byl kontrolován policejní hlídkou. Kontrola proběhla vcelku normálně až na jednu věc. Při prohlížení koleček z tachografu jsem byl upozorněn policistou na občasné překročení rychlosti. Většinou jezdím na tempomat s nastavenou rychlostí 85 km/h. Někde jsem slyšel, že mají policisté tolerovat překročení rychlosti do 10%. Můj tahač je vybaven omezovačem rychlosti při 89 km/h. Policista mi vyměřil pokutu 2000,- Kč za překročení rychlosti. Samozřejmě jsem namítal, že mě nezměřili radarem, a že údajně není tachograf určený jako měřící zařízení rychlosti, pro účely postihování její překročení. Bylo mi vyhrožováno správním řízením a odejmutím řidičského průkazu, protože těch záznamů o překročení rychlosti bylo více a ve více dnech, čili se jedná o opakovaný přestupek. Proto jsem raději zaplatil pokutu na místě. Rád bych se zeptal jak to vlastně je.
Je tedy možné pokutovat překročení rychlosti na základě výstupu ze záznamového zařízení? Pokud ano, nemělo by se počítat s nějakou tolerancí, která zohlední případnou nepřesnost tachografu? Jak dalece zpětně je možné pokutovat překročení rychlosti? Opravdu lze odebrat řidičský průkaz při opakovaném přestupku? Co vše by pro mě udělala moje pojišťovna?
Co na to náš partner, poskytovatel Pojištění právní asistence společnost AXA ASSISTANCE CZ, s.r.o.?

 

 

Aby bylo možno výše uvedený základní dotaz, tedy zda je možné pokutovat překročení rychlosti na základě dat z tachografu, právně posoudit a smysluplně zodpovědět, je nejprve nutno ho mírně přeformulovat. Z právního hlediska se jedná o otázku, zda je možné data z tachografu považovat za zákonem uznaný důkaz k prokázání přestupku překročení dovolené rychlosti. Odpověď je dle našeho právního názoru záporná.

Měření rychlosti vozidel, za účelem stanovení sankcí (§ 3 odst. 3, písm. b) zákona o metrologii) je možno provádět pouze prostřednictvím tzv. stanovených měřidel, která podléhají předepsanému schválení typu a pravidelnému ověřování. Seznam a členění těchto měřidel uvádí příloha vyhlášky Ministerstva průmyslu a obchodu. Ta uvádí v bodu 2.2.1 „Silniční rychloměry používané při kontrole dodržování pravidel silničního provozu“ a v bodu 2.2.2 „Tachografy s registrací pracovní činnosti řidičů motorových vozidel, která jsou jimi povinně vybavena“. Oba tyto druhy měřidel jsou zařazeny do souhrnné kategorie „Měřidla mechanického pohybu“, avšak pro každý z nich platí jiný režim pravidelného metrologického ověřování (jeden rok u rychloměrů, oproti dvěma letům u tachografů). Jedná se tedy o dva různé druhy stanovených měřidel, z nichž oba mohou být užity ke kontrole porušení zákona a uložení sankcí, avšak každý za jiným účelem. Ačkoli tachograf je z definice zařízením určeným pro měření rychlosti, není jím z hlediska právního řádu ČR, resp., ještě přesněji řečeno, nelze ho užít, za účelem uložení sankce, jako prostředek k ověření, zda byla překročena povolená rychlost.

Druhým, obecnějším, důvodem pak je nemožnost jednoznačně stanovit, kde přesně k případnému překročení rychlosti došlo. Místo přestupku je však v tomto případě důležité s ohledem na různé limity rychlosti (v obci, mimo obec, a podobně, nebo vůbec mimo pozemní komunikace). Pokud by se vycházelo pouze z údajů z tachografu, nebyla by, dle našeho názoru, splněna podmínka přestupkového zákona, aby přestupek byl spolehlivě zjištěn, která je podmínkou blokového řízení (§ 84). Uložení pokuty v blokovém řízení by tak zakládalo možnost zahájit přezkumné řízení, stejně jako v případě užití radaru bez předepsané kalibrace. Přestupek je nutno také přesně právně klasifikovat. Protože však většinou nelze určit, kde se vozidlo ve chvíli tachografem zjištěného překročení rychlosti přesně nacházelo, nelze také stanovit, jaký přestupek byl naplněn, tedy zda se jednalo o překročení rychlosti v obci, mimo obec, nebo v jakém konkrétním úseku omezené rychlosti, a tedy o ani o kolik km/h byla rychlost oproti zákonnému limitu překročena. Nelze tak z principu určit, jaký přestupkový paragraf silničního zákona byl naplněn.

Bohužel se však doposud správní soudy touto otázkou nezabývaly a zůstává tak bohužel, v tuto chvíli nerozhodnutelnou, otázkou, zda by výše uvedený právní názor soudy přijaly. AXA ASSISTANCE CZ, s.r.o. je však každopádně připravena na základě pojištění právní asistence i před soudy tento názor prosazovat.

Nutno zároveň dodat, že výše řečené platí pouze v rámci právního řádu ČR. Jak vidno, závisí odpověď na uvedený dotaz na detailním způsobu právní úpravy (formální členění i podzákonných předpisů), pročež je zřejmé, že přes jednotící povahu evropské legislativy, může být v jiných zemích situace zcela odlišná.

Mgr. Jakub Tatoušek, Axa Assistance CZ, s.r.o.