Věková propast komplikuje krizi nedostatku řidičů kamionů

Články pro řidiče

Věková propast komplikuje krizi nedostatku řidičů kamionů

Rozšiřující se věková propast komplikuje krizi nedostatku řidičů kamionů: nová zpráva IRU

ZDROJ: https://www.iru.org/news-resources/newsroom/widening-age-chasm-compounds-truck-driver-shortage-crisis-new-iru-report

Přeloženo automatickým překladačem.

 

  • Globální nedostatek řidičů kamionů stagnuje na 3,6 milionu (ve 36 zemích)
  • Věkový rozdíl se dále prohlubuje: počet mladých řidičů klesl o 5,8 %, starší řidiči o 1,6 %
  • Do roku 2029 odejde do důchodu 3,4 milionu řidičů
  • Platy a spokojenost s prací zůstávají vysoké

Nejnovější globální zpráva IRU o nedostatku řidičů kamionů je venku. Zatímco neobsazené pozice v roce 2024 byly podobné jako v roce 2023 kvůli uvolňující se poptávce po dopravě, alarmující čísla ukazují prohlubující se věkovou propast mezi mírou zaměstnanosti mladých a starších řidičů. Ale platy a spokojenost s prací zůstávají vysoké.

Zpráva IRU z roku 2024 o globálním nedostatku řidičů nákladních vozidel zjistila, že 3,6 milionu pozic zůstává neobsazeno ve 36 zkoumaných zemích, což představuje 70 % celosvětového HDP. To je podobná úroveň jako v roce 2023, především kvůli zmírnění poptávky po dopravě v tomto období.

Zpráva však znovu potvrzuje, že nedostatek řidičů nákladních vozidel je dlouhodobý strukturální problém, který přetrvává ve všech regionech. Z 5 100 kamionových firem zkoumaných v roce 2024 se až 70 % v některých zemích potýká s vážnými nebo velmi vážnými potížemi při náboru řidičů.

Rozšiřování věkové propasti

Základní strukturální demografické trendy jsou stále alarmující, zejména prohlubující se propast mezi mladšími a staršími řidiči.

Mladí řidiči do 25 let tvoří 6,5 % z celkové pracovní síly řidičů. 1 Některé země mají kriticky nízké míry, včetně Itálie a Německa na úrovni 2,2 % a 2,6 %. Polsko a Španělsko na tom nejsou se svými 3 % o moc lépe.

Bohužel trend je sestupný. Procento mladých řidičů kamionů ve srovnání se všemi řidiči kleslo od roku 2023 do roku 2024 o 5,8 %. 2 A to navzdory opačnému trendu, který byl svědkem u celkové pracovní síly ve zkoumaných zemích, přičemž počet mladých pracovníků vzrostl o 1,4 %. 3

Tikající demografická časovaná bomba

V ostrém kontrastu je podíl řidičů kamionů starších 55 let 31,6 %. Mezi země s velmi vysokým procentem starších řidičů patří Španělsko s 50 %, Austrálie s 47 % a Itálie s 45 %.

I zde je trend alarmující. V souladu s celkovou mírou participace pracovní síly pro tuto věkovou skupinu se procento řidičů nákladních vozidel starších 55 let v posledním roce zvýšilo o 1,6 %. Průměrný věk řidičů kamionu na celém světě se nyní vyšplhal až na 44,5 let. 4

Zpráva předpovídá, že během příštích pěti let odejde ve zkoumaných zemích do důchodu 3,4 milionu řidičů nákladních vozidel. V Austrálii odejde do roku 2029 do důchodu 21 % současných řidičů. V Číně je to 18 %; v Evropě 17 %.

Pro Austrálii a několik evropských zemí, zejména Německo, Itálii, Slovensko a Španělsko, je zvětšující se strukturální rozdíl mezi mladšími a staršími řidiči obzvláště akutní.

Generální tajemník IRU Umberto de Pretto řekl: „Krize nedostatku řidičů kamionů se stále prohlubuje, což je znepokojivé, stále se zvětšující propast mezi mladými a staršími řidiči.

„Bez koordinovaných a nepřetržitých akcí tato demografická časovaná bomba exploduje, což vážně ovlivní hospodářský růst a konkurenceschopnost po celém světě.“

Platy a spokojenost

Platy jsou často uváděny jako klíčový důvod nedostatku řidičů, ale údaje to vyvracejí. Průměrné platy řidičů kamionu jsou ve všech regionech o 30–135 % vyšší než základní životní náklady. Úroveň platů řidičů nekoreluje s úrovní nedostatku řidičů.

Pokud jde o spokojenost s prací, IRU se spojila s Truckfly by Michelin a provedla průzkum mezi 1 100 řidiči nákladních vozidel na sedmi hlavních evropských trzích. Tento barometr analyzoval spokojenost podle země, věku, pohlaví, typu a velikosti společnosti a vzdálenosti trasy.

Působivých 81 % řidičů nákladních vozidel je spokojeno se svou prací, přičemž 57 % je velmi nebo extrémně spokojeno. Nejspokojenější jsou britští, francouzští a italští řidiči. Mladí řidiči do 25 let byli věkovou skupinou s nejvyšší mírou spokojenosti s prací.

Největší problémy, které řidiči chtějí vyřešit? 91 % uvedlo přístup do dobře vybavených odpočívadel a ošetření v místech porodu. Pohlaví a věk toto hodnocení neovlivnily.