Rozhovor s „dřevařem“

Články pro řidiče

Rozhovor s „dřevařem“

Rozhovor s „dřevařem“

Jedna z obligátních prvních otázek je o tom, jak jsi se k profesi řidiče dostal a odkdy jezdíš?

Ježdění se vším možným mě chytlo už od malička, když si mě táta dával na klín v traktoru a já mohl točit volantem. Zemědělství mě bavilo i v pozdějším věku, a tak jsem vystudoval střední zemědělskou školu v Ivančicích, a v roce 2002 jsem nastoupil do zemědělského družstva, jako řidič-opravář. První rok jsem byl na dílně, a pak dostal svůj první

„truck – MATESA“, s kterým (společně s dalšími stroji, se kterými bylo potřeba jezdit) jsem jezdil další dva roky. Díky výši výplat v zemědělství, jsem ale musel práci změnit, a v okolí jsem našel firmu, která se zabývala dopravou dřeva a štěpky, a tak jsem se dostal na lesovůz.
Na jakých vozidlech jsi začínal jezdit?

Jak už jsem řekl výše, můj první náklaďák byla Škoda 706 MTS, sem tam rozvoz brambor s Avií. Myslím si, že „MATES“ byla výborná škola. Poznal jsem, co čekat od nákladního auta jak na silnici, tak i v terénu, kde jsem se v zemědělství pohyboval asi častěji. Nejednou jsem uvíznul v bahně, a párkrát se stalo, že auto bylo na převrácení. Byla to dobrá průprava na můj první lesovůz, auto s vlekem MAN F2000, kde jsem se učil práci s hydraulickou rukou a couvání s vlekem, což byly také zážitky. Naštěstí jsem se to naučil, a po roce a půl dostal novější vůz MAN TGA, rovněž auto+vlek. Za další rok a půl, fungl nový vůz MAN TGS+ návěs, který jsem si celou tu dobu přál.

Co tě na  profesi řidič baví nejvíce?

Baví mě řídit velká auta, sem tam si na nich upravit a vylepšit něco podle svého, baví mě poznávání nových koutů světa a nových lidí. Baví mě to jako celek, člověk má takovou svoji volnost, nemohl bych stát ve fabrice u pásu a pokaždé se ptát jestli můžu na WC.

Zaměstnavatel, plat, diety, máš k tomu co říci?

I když právě teď měním firmu, tak to není kvůli tomu, že bych byl v této firmě nespokojen. Se zaměstnavatelem vycházím v pohodě, plat pravidelný, celý na pásce a diety tak, jak mají být.


Zaregistroval jsi před lety petici proti přetěžování kamionů a jak je to u tebe? Překládáš, nutí tě k tomu zaměstnavatel, nebo jezdíš, jak to vyjde?

Zaregistroval i podepsal, myslím, že je to pro dobrou věc, ale na lesovozu jsem to moc nedodržoval. Nikdo mě do překládání nenutil a na větší vzdálenosti jsem se snažil jezdit do váhy, i když na dřevě se váha špatně odhaduje, dřevo není nikdy stejně těžké. Na autě jsem váhy neměl a v lese bohužel taky nejsou. V tomhle (a asi nejen v tomhle) odvětví, jsou bohužel dopravci a většinou i řidiči placeni od toho, co odvezou, tedy od kubíků nebo prostorových metrů a na krátké vzdálenosti se to hold většinou navalí, aby se ta doprava vůbec vyplatila dopravci, a řidič si taky vydělal. Je to prostě špatně postavený systém.

Milionkrát omílaná věc mezi řidiči jsou české silnice, jejich stav, poplatky. Co ty na to?

Silnice jsou z velké části děs a běs, samá díra nebo hrbol, a jejich opravy jsou nekvalitní a předražené. Stavby nových úseků dálnic a obchvatů měst se prodlužují a prodražují a mezinárodní firmy si u nás mastí kapsy. Poplatky se dnes ve světě platí skoro všude, s jejich výší už se mi to u nás zdá na pováženou.  Kdyby to aspoň někde bylo vidět, ale nezdá se mi.

Myslíš si, že je u nás dostatek míst kde se dá bezpečně přenocovat na cestě a kde je dobré sociální zázemí?

Parkovišť a odpočívadel u nás určitě není dost, většinou po šesté hodině večerní, už není na hlavních tazích moc místa kde zaparkovat. A sociální zařízení, to je úplná bída, toalety většinou ujdou, ale najít čistou a fungující sprchu, to je věda.

Velmi se začali množit případy  krádeží nafty právě v době odpočinku. Setkal jsi se tímto jevem, případně jinou krádeží nebo vandalismem?

Já měl na tohle zatím štěstí, naftu mi ještě nevybrali a ani nic nerozbili. Mám jen jednu příhodu, to jsem nocoval v malé vesničce někde nad Nymburkem a jediný plácek, kde se dalo stát, bylo na konci vesnice u hřbitova. Říkám si tady bude klid, nikde ani živáčka. No  klid tam byl, spal jsem jako kdyby mě do vody hodil, ale ráno při obcházení auta koukám, a nějaký chmaták, mi ukradl tankové lano na tahání.

Když jsme tak trochu na parkovišti u čerpací stanice. Co si myslíš o cenách a kvalitě paliv. Máš pocit, že je někde kvalitnější nafta a je to znát třeba na výkonu vozu? Setkávám se většinou s názorem, že směrem na západ je kvalita někde jinde.

Ceny paliv jsou už hodně vysoké, a nechápu naši vládu proč nesníží daň, takhle cizí i český dopravci tankují v okolních státech, kde je nafta levnější, a náš stát přichází možná i o větší peníze, než získá touto cestou. Kvalita u nás je asi o něco lepší u větších společností, než u malých soukromých benzínek, i když to nemusí být pravidlem. Jinde ve světě nemůžu soudit, zatím nemám moc zkušeností.

Další z oblíbených dotazů:  ….dobrý den pane řidiči, vaše doklady.. aneb silniční kontroly. Jaké jsou tvoje zkušenosti a setkal jsi se někdy s přístupem, ve stylu já jsem zákon a ty zločinec? Ptám se proto, že tyto případy se taky sem tam objevují.

Na policejní kontroly si zatím nemůžu stěžovat, moc jich nebylo, a když člověk není prudké povahy, tak se s většinou policistů dá rozumně domluvit. Samozřejmě, že už pár pokut bylo, ale za nejnižší sazbu a oprávněně. Spíš by si ale policie mohla začít všímat důležitějších věcí, než je pár vlaječek za oknem a pár světýlek na víc, jako např. pirátů silnic a agresivních řidičů, kteří způsobují kritické situace.

Nedávno jsi změnil firmu. Bylo to z finančních důvodů, nebo tě lákalo poznat trochu něco jiného?

Je pravda, že finančně si trošku pomůžu, ale zase je to na úkor času, takže kvůli tomu jsem určitě neměnil. Byl to dlouhou dobu můj sen jezdit MKD a podívat se tak po světě, zjistit, jak to v různých zemích chodí a jací jsou tam lidé. To je takový hlavní důvod, ale zároveň mě láká poznat i jinou práci než s lesovozem. Navážel jsem jednu pilu tři roky, pořád dokola ze stejných lesů na stejnou pilu. Připadal jsem si už jak řidič MHD, a práce mě tak bavila čím dál tím méně.

Co děláš mimo práci?  Máš rodinu, nějaké koníčky, záliby?

Rodinu ještě nemám, ale přítelkyni ano a s tou se moc nenudím. Teď se chystáme pořídit si nějaké společné bydlení, takže práce bude dost, a ani tak se člověk na vesnici nenudí. Moje práce je i mým koníčkem, a taky mám motorku, na které si čas od času vyrazím provětrat hlavu.

Díky za rozhovor
                                                 Rozhovor vedl Martin Kareš