Resuscitace české autodopravy

Články pro řidiče

Resuscitace české autodopravy

Resuscitace české autodopravy aneb navrácení důstojnosti českému řidiči

Sdružení řidičů CZ se snaží vyhledávat a pojmenovávat nejpalčivější problémy dnešního řidiče. Chceme nezasvěceným nastínit prostředí, v němž se dennodenně pohybujeme a ve kterém pracujeme. Odpovědným politikům rádi ukážeme směr, kterým by se mohli ubírat při své snaze vymyslet vymyšlené. Při té spoustě novelizovaných novel zákonů nějak pozapomněli na slušné lidi, jež nechtějí nic jiného než dobré podmínky pro svou milovanou práci. Záměrně však nepíšeme o způsobech odměňování, chcete-li neodměňování nás řidičů. Tomu se věnujeme v jiném článku. Následující řádky berte jako takovou koncepci naší činnosti, témata, na které jsme zaměřeni a s nimiž obrážíme českou politickou scénu. Jsou-li Vám naše myšlenky blízké, neváhejte a podpořte nás, přidejte ruku k dílu, pomozte nám vytvořit silnou členskou základnu, která nám zlepší vyjednávací pozici před nezkrotným státním úředníkem.
Porušování 561/2006

Řidiči bývají vystavováni tlaku zaměstnavatelů s cílem přimět je překračovat povolené doby řízení a nedodržovat nařízené přestávky. Sami nejsou schopni odolat tlaku zaměstnavatele. Pokud dojde k samotnému porušení nař. 561/2006, nemá již řidič možnost oznámit závadné jednání zaměstnavatele bez toho, aby se vystavil postihu za přestupek. Tím přichází o veškeré možnosti obrany.

Zřídit kontaktní místo pro řidiče, kde mohou oznámit porušování předpisů na příkaz zaměstnavatele alespoň částečně anonymně. Provádět důsledné kontroly ve firmách. Vydat pevný sazebník pokut pro firmy. Tím se podaří minimalizovat korupční prostředí v případě udělování sankcí firmám. Zveřejňovat výsledky kontrol s výší udělených sankcí.

Přetěžování kamionů

Řidiči podléhají tlaku dopravců, nadřízených pracovníků a odesílatelů. Jsou cíleně nuceni překračovat povolenou hmotnost nákladu. V určitých odvětvích dopravy je přetěžování vozidel běžné a žádané. Řidič nemá praktickou možnost obrany.

Zavedení objektivní odpovědnosti všech subjektů podílejících se na přepravě zboží. Tím přispějeme k odstranění výhody jednoho subjektu (Beztrestnost, žádná odpovědnost za váhu nákladu) na úkor ostatních. Zavést tedy odpovědnost i pro odesílatele, tím zamezíme faktickému přeložení vozidla v místě nakládky a jeho následného vpuštění na pozemní komunikaci. V důsledku bude nemožné provozovat přeložená vozidla. Celý problém bude vyřešen ještě před vyjetí vozidla z nakládky, nikoliv průběhu cesty, jak to řeší kontrolní vážení.

Překročení povolených hmotností na nápravu při přepravě sypkých materiálů

Nákladní vozidlo působí na náklad změnami rychlosti (brzdění, rozjezdy), změnami směru a vibracemi (chod motoru, přejezdy nerovností apod.). Tyto skutečnosti nemůže řidič ovlivnit. Nemůže tedy ovlivnit chování nákladu. Přesto je odpovědný za správné rozložení váhy. Zohledňovat při kontrolním vážení i druh přepravovaného zboží a v určitých případech nepostihovat překročení povolených hmotností na nápravy vozidla.

Technický stav vozidel

V současné době jsou řidiči pokutováni za špatný technický stav vozidel. Řidič ovšem nemůže v žádném případě ovlivnit přístup majitele vozidla k technickému stavu jinak než odmítnutím jízdy.

Zajistit vyvinění řidiče z přestupku v případě že dobrovolně upozorní na špatný technický stav vozidla.

Dodržování zákoníku práce

Největším problémem profesionálních řidičů je neschopnost obrany proti nezákonným postupům zaměstnavatelů. Řidič prakticky nemá možnost obrany, protože ve většině případů je to právě řidič, kdo páchá přestupek. Fakt, že tak činí pod nátlakem zaměstnavatele, není nijak posuzován. Dokud se nezmění takový přístup, budou dál řidiči porušovat jim závazné předpisy a nařízení. Je vyvíjen nátlak na porušování předpisů ať už povolených dob řízení, nebo povolených hmotnostních limitů. Zcela otevřeně je řidičům přikazováno porušovat jim závazné předpisy. Za nesplnění takových příkazů jsou řidiči trestáni srážkami ze mzdy, z cestovních náhrad, vyplácením pouze minimální mzdy a podobně.

Zavést pojem „řidič zaměstnanec“ a přistupovat k represím a sankcím podle skutečné možnosti ovlivnit danou situaci. Např. lze těžko předpokládat, že si řidič za vlastní peníze pořídí nové pneu na tahač, či si sám dokáže opravit netěsnosti na motoru vozidla. V takových případech se zejména zaměřit na postihování majitelů vozidel, zaměstnavatelů.

Důsledné kontroly

Ke zlepšení dodržování předpisů jak řidičem, tak dopravcem přispějí důsledné kontroly jak na silnicích, tak zejména ve firmách.

Postupovat podle přísných pravidel a uplatňovat sankce podle sazebníku pokut a tím odstranit možnost zkorumpování kontrolora kontrolovaným. Zřídit sazebník pokut a závazné pokyny k provádění samotných kontrol ve firmách.

Beztrestnost při oznámení

Při případném oznámení přestupků kontrolním orgánům, se vystaví řidič postihu a pokutě. To je příčina malého počtu oznámení protizákonného jednání zaměstnavatelů.

Zajistit beztrestnost pro řidiče, který pomůže aktivně odhalit porušování zákonů zaměstnavatelem. Zejména nejzávažnější případy, jako jsou nařizování přetěžování vozidel, překračování povolených dob řízení, provozování technicky nezpůsobilých vozidel apod.

Za Sdružení řidičů sepsal Petr Vysoký