Polští dopravci budou dostávat „kompenzace“

Články pro řidiče

Polští dopravci budou dostávat „kompenzace“

Polští dopravci budou dostávat „kompenzace“ na tachografy, Češi jen sankce – prohloubí se cenová propast?

Polští dopravci se mohou těšit z významné finanční podpory. Polská vláda totiž iniciovala program refundace nákladů na povinnou výměnu starších typů tachografů za nové, inteligentní modely (Smart Tachograf G2V2), jak vyžaduje Balíček mobility EU.

Podle dostupných informací polský program umožňuje dopravcům získat zpětně finanční kompenzace za výměnu tachografů, což přímo snižuje jejich investiční náklady. Vzhledem k tomu, že cena za jeden nový tachograf se v Česku pohybuje v řádu desítek tisíc korun (často přes 30 000 Kč bez DPH za kus), jde o nezanedbatelnou finanční úlevu.

Proč to jinde jde a v ČR ne?

Rozdíl mezi Polskem a Českou republikou je markantní. Zatímco polská vláda „vyslyšela hlas v odvětví silniční dopravy“ a aktivně vstoupila do kompenzačního mechanismu, v České republice se dopravci potýkají pouze s termíny a hrozbou vysokých pokut (až 350 000 Kč) za nesplnění povinnosti výměny.

České Ministerstvo dopravy sice hrálo klíčovou roli při vyjednávání výjimek a dohodlo dočasný odklad sankcí (např. do konce února 2025 pro vozidla s nejstaršími tachografy), avšak o přímé finanční podpoře se dosud oficiálně nemluví.

Tento rozdílný přístup v podstatě znamená, že polští dopravci dostávají přímou konkurenční výhodu – jejich povinné investice do modernizace vozového parku jsou částečně hrazeny státem, zatímco čeští dopravci musí veškeré náklady nést sami. To logicky ovlivňuje jejich celkové provozní náklady a schopnost nabízet nižší ceny za přepravu.

Budou iniciovat kompenzace i česká sdružení dopravců?

Lze předpokládat, že úspěch polského modelu neujde pozornosti českým profesním sdružením. Největší sdružení silničních dopravců v ČR, ČESMAD BOHEMIA, již dříve aktivně jednalo o odkladu sankcí. Je vysoce pravděpodobné, že nyní, s jasným příkladem z Polska, možná zesílí tlak na českou vládu a Ministerstvo dopravy, aby zvážily zavedení podobného kompenzačního mechanismu nebo jiné formy podpory (např. dotace z evropských fondů) na zmírnění finanční zátěže spojené s Balíčkem mobility.

Nečinnost české vlády by v dlouhodobém horizontu mohla vést k dalšímu znevýhodnění českých dopravců vůči zahraniční konkurenci, zejména té polské, která je již nyní v Evropě velmi silná.

Odkazy: https://trans.info/pl/rzad-wysluchal-glosu-branzy-transportowej-jest-rozporzadzenie-w-sprawie-refundacji-wymiany-tachografow-428364

https://trans.info/pl/rusza-nabor-wnioskow-o-doplaty-do-tachografow-429676