Návody od Marry – doplnění dat

Články pro řidiče

Návody od Marry – doplnění dat

Doplnění činností na kartu řidiče

 Dnes bych se ráda zabývala tématem, ve kterém spousty řidičů nemá úplně jasno. Vysvětlím zde způsob doplnění jiné práce a odpočinku na digitální kartu řidiče v digitálním tachografu značky VDO.  Jinou prací se v tomto případě rozumí řízení vozidla nespadajícího pod nařízení č. 561/2006 (osobní vozidlo) od či k vozidlu spadající do působnosti nařízení 561/2006 Sb. (autobus, kamion…). V případě, kdy se nechá řidič odvézt nebo přivézt k vozidlu, se doba strávená přepravou považuje za pohotovost.

 

 V dřívějším článku jsem již vysvětlovala, že tachografy VDO se svým typovým označením liší v některých funkcích, což se týká i v tomto případě doplnění činností na kartu. Proto popíšu oba postupy.

 Starší typy tachografů Release 1.3 a nižší:

Základ je ujasnit si přesně, co chci vlastně na kartu řidiče doplnit. Doporučuji si vše napsat na papír a postupovat přesně podle poznámek. Důležité je, si uvědomit, že všechny časy, které mi tachograf při doplňování ukazuje, jsou v UTC čase! Tzn., že v letním období je UTC o dvě hodiny nižší (v zimním období o hodinu). Proto je vhodné si do poznámek napsat tyto časy již ve formátu UTC, aby nedošlo k chybnému doplnění na kartu! Upozorňuji, že toto se již netýká novějších tachografů od Rel. 1.4. Tam jsou časy uváděné v místním formátu.

 

Příklad č. 1

 

Odjíždím osobním vozem do Frankfurtu např. na autobus či kamion (střídám kolegu). Jelikož se dopravuji k vozidlu spadajícího do působnosti nařízení 561/2006, tak již tento nájezd osobním vozem bych měla počítat do své pracovní doby.  Musím proto kalkulovat s tím, že o tento nájezd bude doba strávená na autobuse, trucku při mé práci kratší. Započítává se mi to totiž do pracovní doby (šest či dvanáct čtyřiadvacetihodinových úseků) a také do výkonu. Jelikož v tomto příkladu začínám pracovat v autobuse či trucku druhý den ráno, tak si nájezd osobákem musím doplnit na den dříve a před začátkem na buse, trucku udělat odpočinek.

Pro příklad si dejme, že jsem skončil poslední jízdu na kartu 1. 9. 2012 ve 22 hodin. Další jízdu začínám 10. 9. 2012 tzn., že jízda osobákem se uskuteční 9. 9. 2012. V okamžiku vložení karty do tachografu doplním údaje z mých poznámek:

 Vložím kartu do tachografu a ten se zeptá – doplnit vstup? Potvrdím ANO tlačítkem OK. Zeptá se mě – konec směny 1.9.2012              22,00? Potvrdím NE. Poté naskočí obrazovka, kde nahoře je datum posledního použití karty a dole bliká to samé. Šipkou nahoru přetočím spodní údaj do doby, kdy jsem vyjel osobákem:

 1.9.2012           22,00 (čas a datum, kdy jsem skončil – naskočí automaticky při

doplňování vstupu)

9.9.2012            13,00 (15,00) (dole bliká horní čas a datum, ten si přetočím šipkou nahoru do okamžiku

vyjetí s osobním vozem – viz. graf výše)

 

Potvrdím OK a tachograf se mi zeptá na symbol. Doplním postýlku.

Pak se zeptá – 9.9.2012  13,00 konec směny? Potvrdím NE!

Naskočí znovu obrazovka, kde nahoře je datum, do kdy mám doplněno.

 

9.9.2012       13,00 (čas a datum, kdy jsem vyjel osobákem – do této doby mám doplněný

odpočinek)

9.9.2012       19,00 (21,00) (dolní datum a čas přetočím šipkou nahoru do okamžiku dojetí osobákem

do místa určení)

 

Potvrdím OK a tachograf se mě zeptá na symbol. Doplním kladívka (jiná práce), v případě pohotovosti doplním proškrtnutý čtverec. Pak se zeptá – 9.9.2012  19,00 konec směny? Potvrdím NE!

Naskočí znovu obrazovka, kde nahoře je datum, do kdy mám doplněno.

 

9.9.2012      19,00 (čas a datum, kdy jsem dojel osobákem do místa určení k autobusu – do

této doby mám doplněný odpočinek a nájezd osobákem)

10.9.2012    06,00 (8,00) (dolní datum a čas přetočím šipkou nahoru do okamžiku, kdy se

přetáčení zarazí a dál už to nejde. To je aktuální datum a čas – právě teď)

 

Potvrdím OK a tachograf se mě zeptá na symbol. Doplním postýlku. Pak se zeptá zda chcete uložit data. Potvrdím OK. Pak počkám, až se karta načte (to bývá okamžitě), zadám výchozí zemi a mohu vyrazit na cestu.

 

Ve své podstatě je doplňování stejné, jako znáte v případě doplňování samotného odpočinku na kartu v případě začátku cesty z místa sídla firmy. S tím rozdílem, že si dobu doplnění rozdělíte na více oddílů a ke každému z nich přidáte příslušný symbol (postýlka či jiná práce).

 

Novější typy tachografů R 1.4 a vyšší:

Zde je zadávání mnohem jednodušší a intuitivnější. Znovu připomínám, že čas je zde místní, tudíž odpadá pozornost při přepočítávání na čas UTC!

 

Tady u tohoto tachografu se vždy nahoře zobrazí datum a čas posledního použití karty a dole automaticky naskočí datum a čas momentální. Symbol (standardně postýlka) je tentokráte vlevo a volí se před datumem a časem. Jednoduchost spočívá v tom, že si zvolím symbol a poté zvlášť navolím den, měsíc a čas, do kdy chci daný symbol uložit. V principu zůstává postup stejný jako u starších tachografů popsaných výše.

 

Všechny tyto údaje se zadávají v okamžiku vložení karty do tachografu. Proto doporučuji si zapisovat od kdy do kdy chci vlastně osobák zapsat, abyste v okamžiku doplňování přesně věděli časy nájezdů a odjezdů.

 Denní odpočinek

Příklad č. 2

 

Na druhém příkladu vidíme případ plánování doplnění jízdy osobákem na kartu. Červené pole je jízda autobusem či truckem v období 8,00 – 15,00. Ostatní je jízda osobákem. V případě, kdy řidič bude končit někde poblíž ČR, tak může osobák doplnit ještě v rámci jednoho výkonu, hned po konci na autobusu či trucku. Tzn., když začal ráno v osm hodin, tak jeho výkon v případě zkráceného odpočinku (9 hodin) je do jedenácti hodin večer. Od 15ti hodin, kdy skončil na buse/ trucku má ještě čas se do jedenácti dostat domů. V tomto případě nezapomeňte mezi busem, truckem a osobákem vložit hodinovou pauzu a dodržet tak pravidlo – ne více než 6 hodin práce (řízení a jiná práce dohromady) bez přestávky.

 

V případě ale, že budete končit dále od domova, tak čas zbývající v tomto denním výkonu už nestačí, tudíž musíte udělat denní odpočinek a osobák si nahrát až po tomto odpočinku. Nezapomeňte si spočítat, abyste se s nájezdem a odjezdem vešli i do šesti, respektive dvanácti čtyřiadvacetihodinových úseků!

 

Poslední upozornění se týká výchozích a cílových zemí. Ty budou vidět pouze u jízdy autobusem či truckem. K osobáku se doplnit nedají! Pro příklad bude u autobusu/ trucku vidět, že jste začali v Rakousku, skončili v Německu. Poté bude doplněný osobák, ale bez zemí odkud kam jedete. Samo o sobě je to jen dání najevo, že jste se nějak dostali domů či na bus/truck.

Po tomto návodu byste měli být schopni si bez problému doplnit jinou práci na vaši kartu řidiče. Jak jsem řekla, není to nic složitého. Svým způsobem již toto zvládáte v případě doplnění odpočinku. Stačí si jen ujasnit, co vlastně na kartu chcete dostat a postup zůstává stále stejný. Pokud si i přes to nebudete jistí, neváhejte se na mě obrátit s případnými dotazy. Děkuji za pozornost.

Pro sdružení řidičů napsala Marry