Kabotáž po evropsku
Kabotáž po evropsku: Vyhnete se pokutám a udržíte si reputaci?
Přestože od zavedení balíčku mobility uběhla už delší doba, mnoha dopravcům stále dělají problémy základní pravidla kabotáže. Limity počtu přeprav, povinné přestávky, pravidla vysílání řidičů, mzdové předpisy – to vše je pevně stanoveno legislativou EU a její neznalost může mít nejen finanční, ale i provozní následky. V praxi se totiž ukazuje, že zdánlivě jednoduchá kabotáž vyžaduje precizní plánování a dokonalý přehled o předpisech v jednotlivých zemích.
Co je kabotáž a kdy ji lze provádět?
Kabotáž je vnitrostátní přeprava zboží za úplatu, kterou na území určitého státu provádí dopravce bez sídla v dané zemi. Předpisy EU umožňují kabotáž pouze jako doplněk po ukončení mezinárodní přepravy, s cílem omezit prázdné jízdy a zároveň chránit domácí trh před nekalou konkurencí.
Základní pravidla:
- Kabotáž lze provádět až po úplném vyložení zboží z mezinárodní přepravy.
- V rámci jedné země lze provést maximálně tři kabotážní přepravy.
- Všechny kabotážní přepravy musí být dokončeny do 7 dnů po vykládce.
- Každou kabotáž musí doložit odpovídající dokumentace (CMR, objednávky, záznamy z tachografu).
- Kabotážní přepravy se vztahují pouze na motorová vozidla, řidiči se mohou během operací střídat.
Zákaz kabotáže po skončení operací
Balíček mobility dále přináší omezení: po ukončení kabotáže v dané zemi nesmí stejné vozidlo provádět novou kabotáž v téže zemi po dobu 4 plných dnů. Během této doby lze provádět jiné typy přeprav – například cross-trade nebo kabotáž v jiné zemi.
Na co si dát pozor:
- Lhůta 4 dnů začíná běžet následující den po poslední kabotážní přepravě.
- Do výpočtu spadají i víkendy a svátky, ale platí, že zákaz musí zahrnovat minimálně dva pracovní dny.
- V praxi tak čtyřdenní zákaz často znamená až 7 kalendářních dnů bez možnosti kabotáže.
Chyby ve výpočtu této lhůty mohou vést ke zbytečným pokutám.
Pokuty a další postihy při porušení pravidel
Porušení pravidel kabotáže může dopravce přijít na desítky tisíc eur. V závažnějších případech může být:
- vozidlo odstaveno až do zaplacení pokuty,
- odebrána dopravní licence Společenství,
- vydán dočasný zákaz kabotážních přeprav v dané zemi.
Za závažné porušení se považuje například:
- provedení kabotáže v rozporu s pravidly daného státu,
- překročení čtyřdenní zákazu,
- nejasnosti v dokumentaci nebo chybný výklad pravidel v případě složitější přepravy (např. s více místy nakládky a vykládky).
Nejen kabotáž, ale i vysílání řidičů
Při kabotážních a cross-trade přepravách je také nutné:
- registrovat vyslané řidiče v systému IMI,
- evidovat a odměňovat odpracovanou dobu řidiče podle legislativy každého státu, kde přeprava probíhala.
TachoScan: Pomocník, který vám šetří peníze a chrání licenci
Pro snadné a přesné vedení záznamů doporučujeme využívat program TachoScan od společnosti INELO, která patří do holdingu EUROWAG. Tento nástroj:
- Analyzuje data z karet řidičů a tachografů
- Automaticky vypočítá odpracovanou dobu dle jednotlivých států
- Upozorní na porušení řidičů nebo dopravců u pracovní doby nebo nařízení 561/2006/EU a 165/2014/EU
- Lze aktivovat modul „Zahraniční mzda“ pro výpočet mzdových nároků dle národních předpisů
TachoScan je ideální řešení pro všechny dopravce, kteří chtějí minimalizovat rizika a zároveň mít přehled nad provozem i povinnostmi vůči úřadům v EU.
Chcete více informací nebo vyzkoušet TachoScan ve své firmě?
👉 Kontaktujte nás nebo navštivte www.sludo.cz
Nejnovější komentáře