Kabotáž po evropsku

Články pro řidiče

Kabotáž po evropsku

Kabotáž po evropsku: Vyhnete se pokutám a udržíte si reputaci?

Přestože od zavedení balíčku mobility uběhla už delší doba, mnoha dopravcům stále dělají problémy základní pravidla kabotáže. Limity počtu přeprav, povinné přestávky, pravidla vysílání řidičů, mzdové předpisy – to vše je pevně stanoveno legislativou EU a její neznalost může mít nejen finanční, ale i provozní následky. V praxi se totiž ukazuje, že zdánlivě jednoduchá kabotáž vyžaduje precizní plánování a dokonalý přehled o předpisech v jednotlivých zemích.

Co je kabotáž a kdy ji lze provádět?

Kabotáž je vnitrostátní přeprava zboží za úplatu, kterou na území určitého státu provádí dopravce bez sídla v dané zemi. Předpisy EU umožňují kabotáž pouze jako doplněk po ukončení mezinárodní přepravy, s cílem omezit prázdné jízdy a zároveň chránit domácí trh před nekalou konkurencí.

Základní pravidla:

  • Kabotáž lze provádět až po úplném vyložení zboží z mezinárodní přepravy.
  • V rámci jedné země lze provést maximálně tři kabotážní přepravy.
  • Všechny kabotážní přepravy musí být dokončeny do 7 dnů po vykládce.
  • Každou kabotáž musí doložit odpovídající dokumentace (CMR, objednávky, záznamy z tachografu).
  • Kabotážní přepravy se vztahují pouze na motorová vozidla, řidiči se mohou během operací střídat.

Zákaz kabotáže po skončení operací

Balíček mobility dále přináší omezení: po ukončení kabotáže v dané zemi nesmí stejné vozidlo provádět novou kabotáž v téže zemi po dobu 4 plných dnů. Během této doby lze provádět jiné typy přeprav – například cross-trade nebo kabotáž v jiné zemi.

Na co si dát pozor:

  • Lhůta 4 dnů začíná běžet následující den po poslední kabotážní přepravě.
  • Do výpočtu spadají i víkendy a svátky, ale platí, že zákaz musí zahrnovat minimálně dva pracovní dny.
  • V praxi tak čtyřdenní zákaz často znamená až 7 kalendářních dnů bez možnosti kabotáže.

Chyby ve výpočtu této lhůty mohou vést ke zbytečným pokutám.

Pokuty a další postihy při porušení pravidel

Porušení pravidel kabotáže může dopravce přijít na desítky tisíc eur. V závažnějších případech může být:

  • vozidlo odstaveno až do zaplacení pokuty,
  • odebrána dopravní licence Společenství,
  • vydán dočasný zákaz kabotážních přeprav v dané zemi.

Za závažné porušení se považuje například:

  • provedení kabotáže v rozporu s pravidly daného státu,
  • překročení čtyřdenní zákazu,
  • nejasnosti v dokumentaci nebo chybný výklad pravidel v případě složitější přepravy (např. s více místy nakládky a vykládky).

Nejen kabotáž, ale i vysílání řidičů

Při kabotážních a cross-trade přepravách je také nutné:

  • registrovat vyslané řidiče v systému IMI,
  • evidovat a odměňovat odpracovanou dobu řidiče podle legislativy každého státu, kde přeprava probíhala.

TachoScan: Pomocník, který vám šetří peníze a chrání licenci

Pro snadné a přesné vedení záznamů doporučujeme využívat program TachoScan od společnosti INELO, která patří do holdingu EUROWAG. Tento nástroj:

  • Analyzuje data z karet řidičů a tachografů
  • Automaticky vypočítá odpracovanou dobu dle jednotlivých států
  • Upozorní na porušení řidičů nebo dopravců u pracovní doby nebo nařízení 561/2006/EU a 165/2014/EU
  • Lze aktivovat modul „Zahraniční mzda“ pro výpočet mzdových nároků dle národních předpisů

TachoScan je ideální řešení pro všechny dopravce, kteří chtějí minimalizovat rizika a zároveň mít přehled nad provozem i povinnostmi vůči úřadům v EU.

Chcete více informací nebo vyzkoušet TachoScan ve své firmě?
👉 Kontaktujte nás nebo navštivte www.sludo.cz