Je to bílý a klouže to aneb kamion versus osobák v zimě
Zpravidla jsou jejich zprávy natočené a odvysílané tak, aby zaujaly široké spektrum občanů, sledující zpravodajství. Nezřídka tyto zprávy vznikají v předem vytypovaných úsecích, kde je abnormálně špatná sjízdnost a obtížné povětrnostní podmínky.
Běžný občan, který nezná jízdní vlastnosti nákladního vozidla, případně soupravy, tak žasne, co že to za tvora řídí takovýto stroj a proč tam vůbec jede. Sleduje záběry v televizi patřičně opepřené komentářem redaktorů, kteří jsou z těchto situací schopni vytvořit událost roku. Ještě jedna perlička. Nemůže-li projet autobus, většinou není pranýřován řidič, ale stav vozovky, přitom jízdní vlastnosti autobusu jsou neporovnatelně lepší.
Byly bychom tak rádi, kdybyste vzali na vědomí, že:
– osobní vozidlo má průměrnou hmotnost 1 500kg a poháněnou jednu nápravu
– nákladní vozidlo (souprava) má při zatížení hmotnost cca 40 000kg až max. povolených
48 000kg a poháněnou zpravidla také jednu nápravu
Při pohledu na klasickou soupravu tahače s návěsem, která je nejčastěji zmiňována při těchto událostech, je jasně vidět, že se jedná o dvounápravový tahač s poháněnou zadní nápravou a o třínápravový návěs. Stačí se jen zamyslet, promítnout si rozložení nákladu na soupravě a člověku je ihned jasné, že toto není stroj do nepohody.
Ani čtyři pneumatiky na poháněné nápravě, obuté do pneu se znakem M+S, nemohou za takových podmínek soupravu ve stoupání rozjet, případně v prudkých klesáních zastavit a to i z důvodu naprosto odlišné směsi pneu, která má ke skutečné zimní asi tak daleko, jako je to z Česka do Švédska.
Zrovna tak dobře někteří řidiči osobních vozidel vědí, že když táhnou svým osobním vozidlem naložený přívěsný vozík, je situace naprosto podobná té s kamionem.
Na zasněžené silnici je pro ně každé stoupání a klesání také problém a je nutná zvýšená obezřetnost.
Řidič nákladního vozidla nikdy nevyjíždí dle vlastního uvážení, ale vždy pro něčí potřeby. Je nepodstatné, veze-li pečivo, nebo balenou vodu. Jede prostě proto, že musí, někdo si tuto přepravu objednal. Nemůže tuto práci odmítnout. Protože když on odmítne, pojede místo něj někdo jiný, zboží se doručit musí. A jemu při odmítnutí hrozí, že o práci přijde a tím ohrozí finančně svojí rodinu.
Za vykonávání své práce se řidiči dostane odměny – v mediích je prezentován skoro jako vrah, který je už nebezpečný jen tím, že vůbec po silnici jede. Někdy tyto reakce připomínají hysterii, vyvolanou určitou skupinou lidí, která s podobnými názory vydrží mást občany několik dlouhých let. Nelze nepřipomenout viníka největší hromadné nehody na našem území. Byl to řidič osobního vozu a celé mediální zakončení proběhlo o mnoho tišeji než původní spekulace o vině řidiče nákladního vozu.
Naše sdružení zastává celkem jednoduchý názor. A to, že automobil nemůže za to, kdo ho řídí. Člověk je tvor chybující a je třeba pouze vyvinout snahu, aby těch chyb bylo na silnicích co nejméně a všichni jsme se z každé cesty vrátili ve zdraví do svých domovů, ke svým rodinám a přátelům.
Bohužel i to, že autorům reportáží schází byť i jen teoretická znalost problémů, se kterými se řidič nákladních vozů potýkají, podporuje negativní mediální obraz profesionálních řidičů. Bývají tak leckdy označováni za jakési bezdomovce nebo individua s pochybným vzděláním, živící se jako „piráti silnic“.
Nelze se proto divit protestům hejtmana kraje Vysočina, který v odklánění tranzitní dopravy rovněž nevidí přínos.
Jak vidět každá mince má dvě strany, otázkou je, kdo se na jakou stranu dívá
diskuse zde :
http://board.proridice.eu/viewtopic.php?f=20&t=320
Nejnovější komentáře