Řidiči pozor v zahraničí

Články pro řidiče

Řidiči pozor v zahraničí

Ve spojitosti s kabotáží, se čím dál častěji poukazuje na to, že stále více východoevropských dopravců nechává řidiče týdny a měsíce žít v nákladních vozech a dávají jim zřídka příležitost, aby se podívali domů za rodinou. Sice neexistuje zákon, který by toto zakazoval, není ale dovoleno, regulérní (nezkrácenou) týdenní přestávku strávit v nákladním voze a to předpisem EU 561/2006. Tento předpis byl původně myšlen tak, že řidič tím má šanci, být každý druhý víkend doma, nebo minimálně v hotelu. Neexistuje ale další předpis, nebo zákon, který by stanovil, jak pobyt strávený mimo nákladní vůz dokázat.

Většina nákladních vozů je dobře zařízených a spousta řidičů prohlašuje, že se ve vozidle cítí lépe než v hotelu. Bohužel, díky neočekávaným zpožděním při vykládkách a nakládkách se může stát, že se plánovaná víkendová pauza u rodiny nestihne. Také se ozývají názory řidičů jezdících dlouhé trasy, že jsou spokojení a zařízení tak, že do hotelu opravdu nechtějí. Je ale bohužel smutná skutečnost, že je hodně řidičů, kteří jsou firmami zneužíváni, obvzláště v západní Evropě, kde za špatných pracovních podmínek a nízkých platů jsou takzvaně “pracovně nasazeni“. Západní evropa se bouří a hledá možnosti, jak tomuto vývoji zabránit.

První pokusy takové kriminální firmy přistihnout, začal belgický policista Raymond Lausberg. V jeho působnosti od Aachenu až po Lüttich kontroluje o víkendech řidiče. Podle údajů z tachografu vidí, jak dlouho je řidič již mimo domov. Ze zahraničních pramenů lze vyčíst, že pak toto ohodnocuje pokutou. Necháme stranou, jak dalece je jeho postup legální, důležité je, že má na své straně tisíce příznivců z řad západoevropských řidičů. V sociálních sítích je možné cítit zoufalství, naši západoevropští kolegové vidí, že víc a víc pracovních míst mizí a výplaty se pohybují směrem dolů. A bohužel se ukazují další reakce jiných kontrolních orgánů, kterým jde výše jmenovaný belgický policista příkladem, a množí se kontroly o bezpečnostních přestávkách. I když se ozývají hlasy, že kontroly v bezpečnostní přestávce, což je volný čas řidiče, nejsou v pořádku, zřejmě nejsou nikde zakázané. Dokonce i názor, že musí být podezření z trestného činnu, je zřejmě mylný.

Co z toho vyplývá pro českého řidiče? Myslím, že právní pojištění bude čím dál tím důležitější a k tomu informovanost. Neboť spousta pokut je zbytečných, často se jedná o formální chyby. Např by bylo na uvážení změnit postup zaznamenávání přestávek. Pro policii je např. důkazem přestávky strávené v nákladním voze zaznamenání přímo z tachografu na kartě, což je za normálních okolností správný postup. Na začátku přestávky vytažená karta a na konci přestávky dodatečné doplnění, může sloužit jako argument strávení odpočinku mimo vozidlo. Toto je malá provokace, která by měla sloužit k zamyšlení a k diskuzi, kterou máme všichni zapotřebí. Těšíme se na každého kolegu, který má zájem se o tomto a jiných problémech bavit, na stránkách Sdružení řidičů.