Řidič a černé uhlí

Články pro řidiče

Řidič a černé uhlí

Řidič a černé uhlí

První otázka je asi obligátní, a to, od kdy jezdíš a co tě k tomuto povolání přivedlo?

Jezdím od roku 2000, před tím jsem pracoval na zemních strojích. Co mě k tomu přivedlo? Ke strojům strojník, který onemocněl a já to pak vzal za něj. Za 3 měsíce přišel ředitel divize, že by bylo vhodné to legalizovat, tak mě firma poslala do školy. Za nějaký čas mě to přestalo bavit, a to pak je špatné, a tím jsem se dostal na silnice.

Položím druhou, který tahač, resp. kterou značku preferuješ, nebo se ti s ní nejlépe jezdí a také s čím si jezdil?

No tahač mám teď první a to je Daf 105, na ten si stěžovat nemohu. Před tím to bylo Iveco Trakker 8×8, a pochopitelně jako každý sklápěčkář, to byly Tatry, Liaz a  pochopitelně Avie.

Za třetí, kolik tak kilometrů ročně najedeš?

Kolem 100 000 km. Před tím to bylo o mnoho méně, za to ve složitém terénu a mojí doménou bylo se loudat mezi vláčky, při stavbě koridorů. Kde to není o kilometrech ale o umění řidičů.

 

Dále, které destinace máš nejraději?

Asi to bude znít divně, ale je to Polsko, Maďarsko a Rakousko, asi to bude tím, že jsem tam nejvíce. Hlavně řidiči osobních vozidel jsou tam k nám „velkým“ ohleduplnější, než třeba tady doma v Česku.

 

Jsou nějaké věci v této profesi, které tě omezují, nebo ti vysloveně vadí?

Omezovat mě nic neomezuje, co mi spíše vadí, je nulová tolerance v zákoně 561,

a výklad tohoto zákona, co stát, to nějaký jiný výklad a totální zmatení řidiče, jak to vlastně má dělat, aby kontrolní orgány byly spokojeny.

 

Nejde se také nezeptat na pány kolegy za volantem. Jaké jsou tady tvoje zkušenosti?

Tady je to velice jednoduché, jako v každé profesi, zaměstnání jsou lidé takový a makový. Co ovšem musím říci, že docela mě překvapilo, jak nesolidární jsou řidiči čeští na našich silnicích. Pochopitelně to nejde házet do jednoho pytle, těch slušných je pořád dost.

 

Co se ti na tvém povolání líbí nejvíce?

To je těžká otázka, protože pro mě to není zaměstnání. Za posledních 11 let jsem defacto neodpracoval jediný den, pro mě je to koníček, zábava a hlavně není to práce někde na lince ve fabrice.

 

Každá práce se dělá za nějakou odměnu. Jsi platově spokojený a myslíš si, že je tato práce dobře ohodnocená?

Ve skutečnosti pracuji u jedné firmy pomalu 12 let, takže pokud jde o plat, jsem spokojený. Pokud jde o zbytek, těžko říci, nikdo neřekne přesně, jak je placený, kolik si vydělá a spíše bude tvrdit, že má o 10 tisíc více, než je skutečnost, aby se mu někdo nesmál, že už třeba 2 měsíce nedostal výplatu. Některým podnikatelům nedošlo, že za odvedenou práci náleží mzda v sjednané výši.

Média obecně prezentují řidiče kamionů jako to nejhorší, co se na silnici pohybuje, jak to vidíš ty?

Obecně mě média nechávají naprosto chladným. Pochopitelně média musí něčím plnit hlavy svých čtenářů a posluchačů, a tak když to zrovna není nějaká celebrita, tak se hodí i kamion, někde převrácený. Pak se člověk setkává s tím, že přijede do

vesnice složit uhlí, tak mu místní ukazují pěstí, a kdyby jim to tam člověk nedovezl, tak asi spálí parkety. Holt média myšlení lidí ovlivnila natolik, že kamion je nepřítel číslo 1, a přitom lidem sloužíme.

 

A co pokuty a nehody? Byly? A za co?

Kupodivu nikdy nic vážného, i když i nehoda byla, ale naštěstí s minimální škodou. Pochopitelně byly nějaké pokuty, jednou či dvakrát za přetížení na nápravy. Tatra a tandem vlek, to je velký oříšek na naložení na nápravy. Jedna pokuta mě utkvěla v

paměti asi do konce života. Zastavil mě policista, že nesvítím a co s tím provedeme, tak mu říkám, že mi domluví a jedeme dál. Na to mi policista odpověděl, že jsem profesionál a mám jít příkladem všem na silnici, takže za 200,- Kč a bylo po diskusi.

 

Když dojde na nocleh, kde a jak se cítíš nejbezpečněji? A nebo vůbec, která parkoviště, truck stopy atd. jsou nejlepší, a co by si doporučil svým kolegům?

Já nejraději spím někde zašitej v lese, hlavně tam musím chytat signál od TV. Jinak se mi daří dojíždět ke skladům, kde vykládám a tam je vždy místo, na odstavení a přenocování. Jinak nějaký truck stop doporučit, pokud jde o ČR snad ani nelze.

 

Myslíš si, že je v naší republice dostatek míst k vykonání odpočinku a to takovému, aby se měl řidič kde osprchovat a dobře najíst?

V žádném případě, i to mě donutilo jezdit a plánovat cestu tak, abych dojel na místo vykládky či nakládky, a tam nocoval. Je to ostuda ČR, že po vstupu do EU, kdy jsme se stali tranzitní zemí, řidiči nákladních vozů nemají kde bezpečně odstavit nákladní vozy. Stačí se podívat na silnici D47, na cca 100 kilometrech mezi Ostravou a Olomoucí jsou v jednom směru 3 parkoviště na odstavení nákladního auta. Jsem zvědavý až se D47 propojí s Polskou dálnicí A1, kde řidiči odstaví nákladní auta. Nějak někdo pozapomněl, že Poláků je 40 milionů.

 

Stav našich silnic je všeobecně známý, přesto se zeptám: máš pocit, že se investuje dost z vybraných peněz za mýto do oprav a výstavby silnic?

Jednoduché počty, v ČR 1 km dálnice stojí cca 500 mil.,na mýtu se vybere cca 6 miliard z toho si 1 miliardu vezme výběrčí na svůj provoz. Takže státu zbude cca 5 miliard, takže ČR postaví za rok cca 10 km dálnic, pokud jde o peníze z mýta. Největší

problém je, že defacto výstavbu silnic neřídí stát, ale stavební firmy a projektanti, protože si pořád myslím, že na rovině stavět mosty a tunely je nesmysl, který se vidí snad jen v ČR. A to vše jen díky tomu, že stát vlastně neví co chce. Když si vezmu

situaci tady na Ostravsku, stavěla se D47 a nikomu nepřišlo divné, že se staví přivaděč k dálnici směrem k chráněné krajné oblasti, kde stavbu prostě nikdo nepovolí. No tak firma si vydělala, projektanti taky, a stát prodělal. A jak se zdá, nikomu to nevadí a tak je to ze vším, prostě ČR nemá koncepci, jak na silnice tak železnici. Stát, který se neumí postarat o své obchodní cesty, nebude nikdy prosperovat. Ono nakonec už toho bylo řečeno v médiích dostatek o tom, jak se zde staví a opravuje.

 

Proč jsi se stal členem Sdružení řidičů CZ?

Přiznávám, že jsem nechtěl být někde sdružen, ale po čase, když jsem se o to začal zajímat více, došlo mi, že mi to dává smysl, tak jsem se stal členem. Na fóru sdružení je dosti zajímavého čtení pro nás řidiče, takže mohu všem doporučit, aby se pak na cestách neptali na CB, po kolika hodinách jízdy musí udělat přestávku a v jaké délce.

V poslední době je vidět zvýšený počet policejních kontrol se zaměřením právě na nákladní vozy a jejich řidiče.

 

Jak často jsi kontrolován a jak by jsi porovnal zdejší kontroly s těmi od nás na západ?

Osobně v tom nevidím rozdíl, krom vážení nákladních vozidel. V PL, SK, A mají tzv stálé váhy, které jsou na určitých místech a policie zastaví všechny nákladní vozy které jedou v daném úseku, a neskutečnou rychlostí váží jedno vozidlo za druhým. V tom je rozdíl oproti ČR, kde vezmou váhy, plácnou s nima někde o zem, a za 12 hodin převáží 5 aut, vůbec je netrápí, že nemají váhy na to určité místo ocejchované, jestli to není z kopce a podobně, hlavně někoho zpokutovat za 50 kg navíc na 1 nápravě.

 

Zeptám se, jak je tom řidič, který si chce koupit potraviny na třeba týdenní cestu. Je známo, že si je řidič leckdy nucen uvařit v nedůstojných podmínkách na parkovišti. Jaké jsou možnosti, dá se někde zaparkovat u supermarketu, aniž by řidič porušil nějaký paragraf silničního zákona a mohl si nakoupit vše nutné?

Takové místa jsou, ale musí se zastavit na benzince a hezky si to pěšky dojít k obchodu. Já osobně, když už musím nakupovat potraviny, zastavuji v PL u jednoho marketu, kde se dá bez problémů odstavit nákladní vůz, dokonce tam mají i své parkoviště. To se v ČR nevidí.

 

Podepsal jsi petici proti přetěžování nákladních vozidel. Jaký je tvůj názor na monopolní vysokorychlostní vážení a přenesení odpovědnosti z beder řidiče na ty ostatní, jako jsou odesílatelé, teda ti co nakládají?

Ano petici jsem podepsal, protože si myslím, že ne vše může ovlivnit řidič. Já mám štěstí, že mám váhy na nápravy, ale zase jsem závislý na druhém, který mě nakládá, a jestli mě jako řidiče poslechne přesně podle mých pokynů. Snažím se dodržovat i celkovou váhu. Ale u sypkých materiálů je to opravdu problém dodržet přesně zatížení na nápravy. S vážením jako takovém nemám problém, problém monopolů je znám a nikdy z toho nic dobrého nebylo, pak další problém je alespoń podle mého, že dálková doprava až tak přeložena nejezdí, a spíše se to dnes týká dopravy regionální, jako vývoz z lomů, pískoven a podobně. Přenesením zodpovědnosti na odesílatele by se asi všechno vyřešilo, protože kde jinde nejefektivněji kontrolovat váhu vozu, než přímo na nakládce, kde jsou váhy a mám možnost i materiál odsypat, přerovnat atd.

 

Rozhovor vedl Martin Kareš