Dočasná dohoda o řidičském průkazu EU

Články pro řidiče

Dočasná dohoda o řidičském průkazu EU

Dočasná dohoda o řidičském průkazu EU podporuje přitahování dovedností a talentů

IRU vítá prozatímní dohodu dosaženou na základě třístranných jednání mezi institucemi EU o revizi směrnice EU o řidičských průkazech. Výsledek odráží dlouhodobé priority sektoru silniční dopravy a podporuje snahy o zajištění bezpečnosti silničního provozu a zmírnění rostoucího nedostatku profesionálních řidičů.

Prozatímní dohoda dosažená mezi vyjednávacími orgány znamená pokrok v klíčových otázkách, včetně požadavků na minimální věk řidiče, doprovodného řízení pro mladé řidiče, usnadnění pro vozidla s alternativním pohonem, rámce EU pro uznávání řidičských průkazů ze třetích zemí a zavedení harmonizovaného digitálního řidičského průkazu.

Ředitel IRU EU Raluca Marian řekl: „Tento pragmatický trilogový kompromis ukazuje skutečnou podporu na úrovni EU při odstraňování překážek pro profesi řidiče – zásadní, jak se nedostatek zhoršuje. Přináší právní jasnost, modernizovaná pravidla a pokrok v oblasti přístupu mládeže, řidičů ze třetích zemí a digitálních licencí.“

Vyjasnění minimálního věku profesionálních řidičů

Dohoda poskytuje dlouho očekávanou jasnost ohledně minimálního věku profesionálních řidičů a potvrzuje, že řidiči s úplným výcvikem mohou řídit nákladní vozidla na mezinárodní úrovni od 18 let.

U osobní dopravy oceňujeme, že byl potvrzen věk 21 let jako minimální věk pro řízení autobusů a autokarů, ale mrzí nás promarněná příležitost odstranit stávající omezení 50 km pro řidiče do 21 let. To zůstává překážkou přilákání mladých absolventů do tohoto sektoru.

Přilákání mladých talentů pomocí doprovodného řízení

IRU podporuje začlenění systému řízení s doprovodem pro 17leté, který se členské státy EU mohou rozhodnout zavést pro skupiny průkazů B, C1 a C1E. Tato důležitá iniciativa umožňuje mladým řidičům získat zkušenosti pod dohledem a cílené školení, což přispívá k bezpečnosti silničního provozu a atraktivitě této profese.

Pokrok v přístupu řidičů ze třetích zemí

Zavedení celoevropského rámce pro uznávání a výměnu určitých řidičských průkazů ze třetích zemí – pokud bude v souladu s normami EU – je vítaným krokem ke snížení administrativní zátěže pro provozovatele a řidiče. Tento krok podporuje úsilí o rozšíření fondu talentů za hranice EU.

IRU vybízí tvůrce politik, aby na tomto pokroku navázali tím, že se budou zabývat také uznáváním odborných kvalifikací ze třetích zemí, které zůstává klíčem k plnému uvolnění mezinárodního náboru řidičů.

Raluca Marian dodal: „Zatímco prioritou musí zůstat přilákání talentů z EU, realita 500 000 neobsazených míst řidičů v celé EU činí z využívání skupiny řidičů ze třetích zemí nutností.“

„Vítáme první krok ke zjednodušení uznávání profesionálních řidičských průkazů vydaných třetími zeměmi. Řeší to však jen část problému.“

„Bez vzájemného uznávání osvědčení o odborné způsobilosti (CPC) nebudou tito řidiči stále schopni působit v EU. I když tato příležitost byla prozatím promarněna, zůstáváme v naději, protože nadcházející revize pravidel CPC by mohla konečně zacelit tuto kritickou mezeru.“

Digitální řidičské průkazy: směrem k bezpapírové mobilitě

Součástí prozatímní dohody je zavedení jednotného digitálního řidičského průkazu, který má být zaveden do konce roku 2030, integrován do evropské peněženky digitální identity a uznávaný ve všech členských státech EU.

Digitalizace sice zefektivní a zmodernizuje vydávání a používání licencí, řidičům však zůstane právo požadovat fyzickou verzi.

Jedná se o důležitý krok směrem k inteligentnější, inkluzivnější a bezpapírové mobilitě, která odráží závazek EU přizpůsobit pravidla silniční dopravy potřebám digitální společnosti.

Adaptace na vozidla s alternativním palivem

Řidiči, kteří jsou držiteli řidičského oprávnění skupiny B po dobu nejméně dvou let, budou moci řídit vozidla s alternativním pohonem do 4,25 tuny, což je zvýšení oproti standardnímu limitu 3,5 tuny. Toto opatření je zvláště důležité pro taxislužby a městské dodávky.

Důležité je, že konečná dohoda objasňuje, že výjimka se vztahuje jak na komerční přepravu cestujících, tak zboží, čímž rozšiřuje oblast působnosti nad rámec původního návrhu Evropské komise, který ji omezoval pouze na přepravu zboží.

Další kroky

Diskuse v rámci třístranných rozhovorů představuje významný milník, přičemž většina politických prvků je nyní dohodnuta. Prozatímní dohoda bude nyní vyžadovat schválení ze strany zástupců členských států v Radě i Evropského parlamentu.

„Věříme, že tento vyvážený výsledek bude formálně schválen jak Radou, tak Evropským parlamentem,“ uzavřel Raluca Marian.

ZDROJ: https://www.iru.org/news-resources/newsroom/provisional-eu-driving-licence-deal-supports-skills-and-talent-attraction