Crazy-max aneb jak je za volantem

Články pro řidiče

Crazy-max aneb jak je za volantem

Martin Říha pro příznivce internetových fór známý jako Crazy-Max…

 

Martine tak co jsi studoval a kdy jsi prvně čuchl k benzínu?

   Mám vystudovaný čtyřletý obor zakončený maturitou se zaměřením na výpočetní techniku a byly i úvahy o ČVUT, ale díky mojí povaze jsem se vrhl do pracovního procesu. A poprvé jsem si čuchl k benzínu jako kluk na chatě na vesnici, ale to mi to ještě moc neříkalo. :-D

 

Co tě přivedlo k volantu a na co vše máš oprávnění?

   K volantu mě přivedla nouze při shánění povolání po škole. Ve vystudovaném oboru jsem neměl praxi a tak jsem začal jezdit. A oprávnění mám pouze B a C. Skupinu E jsem nikdy nepotřeboval, ale až bude čas, tak si oprávnění chci rozšířit. I když to už říkám pár let.

 

Co vše jsi řídil a jak je tvůj vztah k plechovým ořům?

   Začínal jsem na osobních autech, dodávce a malé odtahovce. Pak malá sóla, přes „tříosku“ až k „osmikole“ po stavbách. Ze značek můžu vybrat Daf, Man, MB, Renault a teď jezdím s Ivecem. A můj vztah k plechovým ořům je více než kladný. Při téhle práci to ani jinak nejde.

 

Nedávno jsi změnil práci, tedy zaměstnavatele a dal si vale vnitru. Tak jak to jde na mezinárodce? A kam nejvíce jezdíš?

     Jezdil jsem do zahraničí už dřív dodávkou. Ale teď jsem v ČR cca 10 dní v měsíci. Nejčastěji jezdíme na Britské ostrovy, ale byl jsem i ve Švédsku. Ale mezi tím taková klasika po celé Evropě.

 

 

Měnil jsi práci pro peníze, nebo z jiného důvodu? Jsi placen dle zákona nebo dohody jako většina řidičů na MKD?

   Měnil jsem zaměstnání hlavně kvůli finanční stránce. Jak jsem placen, bych nerad rozváděl, ale všichni víme, jak to v dnešní dopravě chodí.

 

Přes tvůj věk se mi dostává pocitu, že to máš poměrně v hlavě srovnaný, na rozdíl od jiných kolegů. Jinými slovy se zdáš být v pohodě. Je to tvojí povahou, nebo už toho máš za sebou tolik?

     No jezdím už devátým rokem, takže už něco za sebou mám. A je to možná taky tím, že už jsem se párkrát spálil a nenechám si už všechno líbit. Nemám rád přetvářku a rád mluvím na rovinu.

 

Jezdíš hodně po Evropě, co říkáš na způsoby ježdění v okolních státech a české džungli?

     To se snad ani srovnávat nedá. To je úplně něco jiného. V české džungli pořád koukám, kde mi kdo hodí myšku, nebo něco podobného provede. Neříkám, že v zahraničí se to nestane, ale ne v takové míře jako v ČR. A na Britských ostrovech to je úplně něco jiného, tam stačí dát blinkr a ve většině případů mě hned někdo pouští.

 

Nabízí se otázka ohledně činnosti policie. Myslíš si, že jsou zde kontroly na srovnatelné úrovni, stejně jako jejich „viditelnost“ v provozu, nebo je to z tvého pohledu jinak?

     Kontroly v ČR za posledních pár let hodně změnily. Dříve se mi stalo, že policista nevěděl jak udělat výtisk z tachografu, nebo neznal třeba problematiku ADR, kterou jsem 4 roky neustále vozil. Dnes si myslím, že se informovanost a školení kontrolních orgánů začíná blížit západním sousedům. I když klasika české policie, jako je pokuta za světýlka asi nikdy nezmizí.

 

Myslíš si, že když dojedeš k nehodě, s nějaký zraněním, že jsi schopný poskytnout pomoc?

   Už jsem se několikrát stal přímým svědkem nehody a poskytnutí pomoci beru jako automatickou věc. Nikdy nevím, kdy budu potřebovat pomoci já. Spousta lidí to tak nebere, ale to je čistě jejich věc.

 

Jsi členem jediného sdružení pro řidiče, které sice v obecném povědomí začíná být známé, nicméně spousta řidičů o něm neví. Proč ses přidal?

     Přidal jsem se z toho důvodu, že v dnešní době je nejvíce odpovědná osoba vždy řidič, což je špatně. Dost věcí řidič není schopen ovlivnit a Sdružení se pro to snaží něco dělat. Mimo samozřejmě jiných věcí, které jsou potřeba změnit. A všichni víme, jak to v dnešní dopravě chodí.

 

Co tvoje záliby, volný čas?

   Na záliby moc času nezbývá, ale nejvíc trávím volný čas u PC a nebo u auta. Tohle povolání pro mě není jen práce, ale dalo by se říct životní styl.

Díky za rozhovor a spoustu kilometrů bez nehody.

                                                   Rozhovor vedl Martin Kareš